Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Jubileumreeks fase 2: ‘Presence’ – bedrijven en persona’s op het net

Door: easy_admin & Redactie

Geschatte leestijd: 1 minuut

Zoals aangegeven zijn de diensten die de Tribal Internet Group in de afgelopen 15 jaar doorgemaakt heeft op te delen in vijf fasen. In het vorige artikel hebben we de eerste fase ‘de fase van CMS systemen en websites’ behandeld. Vandaag gaan we dieper in op fase 2 ‘Presence – het net opent zich’.

De eerste beweging – de vrije beweging

Het is het begin van de 21e eeuw en iedereen wil een website, maar waarom? Het is een uitgebreid visitekaartje om iets over ons bedrijf en over onszelf te vertellen. Want we moeten er zijn, iets doen met het World Wide Web. Iedereen wil er zijn. Zowel bedrijven als persona’s begeven zich al schoorvoetend op het web. En over het algemeen wordt dit als heel eng ervaren, want bedrijven en mensen gaan op hele andere manieren contacten met elkaar leggen.

De infrastructuur wordt langzaamaan verzorgd. De wegen op het World Wide Web worden langzaam gebaand.

De tweede beweging

Het intranet gaat hiermee gepaard, want er is namelijk al sprake van een CMS. Interactie over FIS (Financiële InformatieStroom), PIS (Personele InformatieStroom) en MIS (Management InformatieStroom).

De deuren van bedrijven gaan open en er wordt grootser gecommuniceerd. Van klein en alles intern houden, wordt de wereld ineens stukken groter. Maar toch was men sceptisch, want anderen konden zo eenvoudig in je bedrijf en je persoonlijke leven kijken.

Het ontstaan van nieuwe diensten en discussies

Er ontstaan enerzijds nieuwe diensten op het gebied van beveiliging en anderzijds ethische discussies: wat betekent het dat het net zich opent? Welke impact gaat dit op ons hebben? En is het allemaal wel goed voor onze gezondheid?

Wat we nu als consumenten allemaal kennen en gebruiken zoals filters, verschillende zoekmogelijkheden, beveiliging en e-mail, was er 15 jaar geleden allemaal nog niet. Wel was er de opkomst van een aantal zoekmachines zoals Ilse, WorldOnline (WOL), Yahoo, Altavista, Google en de Startpagina’s. En werd er gestart met e-mail. Niet alleen bedrijven, maar ook het individu gaat e-mail gebruiken. Individuele presence wordt ook belangrijk.


One way traffic – de geboorte van SEO

Deze fase wordt ook wel one way traffic genoemd. Bedrijven gaan voorzichtig een plekje kiezen op het net. Leuk die presence, een visitekaartje hebben op het web. En dan? Het is belangrijk om bezoekers naar je website te trekken zowel via de url balk als via de zoekmachines. Websites worden in toenemende mate geoptimaliseerd voor de zoekmachines. De geboorte van SEO is een feit. Maar de simpele trucs van toen, vallen nu in de categorie ‘black hat/grey hat SEO’ met een penalty of een ban als gevolg.

Als TIG verbreden we langzaam onze diensten van het gratis optimaliseren van websites (SEO) naar betaalde traffic (SEA). En dat is waar het in het volgende artikel om draait.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF