Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Juridische regels voor webwinkels

Door: Myrna van Ballekom

Geschatte leestijd: 1 minuut

Gastblog: Mr. Derk Marijnen, Marijnen Juridisch Advies

Waarom is het belangrijk om je webshop juridisch in orde te hebben? En welke juridische regels zijn belangrijk wanneer je een webshop hebt? Mr. Derk Marijnen, juridisch adviseur bij Marijnen Juridisch Advies legt het uit en geeft een aantal tips.

Wanneer je een webshop hebt, is het niet alleen belangrijk dat je website gebruiksvriendelijk is en dat je veel verkoopt, maar het is van groot belang dat de website juridisch ook in orde is.

Klachten kunnen leiden tot boetes en dwangsommen
Door gebrek aan juridische kennis wordt hier niet altijd aan gedacht, dit is onder andere te zien aan het stijgende aantal klachten op webshops. Deze klachten worden ingediend bij de ConsuWijzer, de ConsuWijzer is het informatieloket van de overheid op het gebied van internet.

In 2011 heeft ConsuWijzer rond de 85.000 vragen en klachten binnengekregen. Van de ConsuWijzer komt de klacht bij de Consumentenautoriteit die de mogelijkheid heeft om boetes en dwangsommen op te leggen. Dit wil je natuurlijk voorkomen en vooral ook de negatieve publiciteit en de hoeveelheid tijd die je kwijt bent met de afhandeling van klachten.

Wettelijke verplichtingen voor de site
Er zijn ongeveer 30 juridische regels waar een website aan moet voldoen. In grote lijnen moet in ieder geval de volgende informatie op de website vermeld staan:

  • Het bezoekadres voor het indienen van een klacht. Een postbusnummer is niet voldoende!
  • Algemene informatie over de onderneming (‘over ons’).
  • Informatie over de producten.
  • Informatie over het bestelproces.
  • Informatie na het sluiten van een overeenkomst.
  • Algemene voorwaarden: zorg dat deze makkelijk bereikbaar zijn en kunnen worden opgeslagen.

Het is ook aan te raden om een disclaimer op je site op te nemen. Hierin staat dat je niet aansprakelijk bent voor eventuele fouten op de site en voor wie de site bedoeld is en voor wie niet.

Meer informatie over juridische regels
Informatie met betrekking tot juridische regels kun je natuurlijk op internet vinden, maar twijfel je over bepaalde regels of de invulling op de website, neem dan voor de zekerheid contact op met een juridisch adviseur. Deze kan je exact vertellen op welke plaats bepaalde gegevens moeten staan, wat er in de algemene voorwaarden moet staan en wat de consequenties van juridische regels kunnen zijn.

Discussie- 4 reacties

Hans

5 maart 2012, 12:25

Dit is wel heel erg algemeen. Het is een interessant onderwerp maar aan deze vage tips heeft de gemiddelde webwinkeleigenaar maar weinig.

Reageer hier op

Myrna van Ballekom

5 maart 2012, 12:35

Hoi Hans,

Dit is een eerste artikel met een samenvatting van de belangrijkste regels. We zullen in latere artikelen nog dieper ingaan op de verschillende regels. Waar wil je specifiek meer over weten?

Reageer hier op

Tom Zoethout

6 maart 2012, 20:44

Tegenwoordig is het ook noodzakelijk dat je aangeeft wat je met de gegevens doet. Het moet expliciet vermeld zijn, net zoals dat nu moet bij inschrijvingen op nieuwsbrieven bijvoorbeeld.

Reageer hier op

Myrna van Ballekom

7 maart 2012, 12:08

Beste Tom,

Hier heb je helemaal gelijk in, dit moet in de privacy verklaring staan. Hier gaan we in een volgend artikel verder op in!

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF