Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Keyword buyers or not…

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 2 minuten

Eén van de belangrijkste beslissingen die adverteerders moeten nemen bij de start van een affiliate programma is het wel of niet toelaten van keyword buyers (affiliates die zich bewegen op het gebied van SEA oftewel zoekmachine marketing).

restricted2Keyword Policy… gesloten of restricted
Steeds meer adverteerders timmeren de mazen binnen hun keyword beleid oftewel keyword policy dicht en staan het affiliates niet meer toe hun traffic uit zoekmachine marketing te genereren. Binnen de keyword policy wordt door de adverteerder vastgelegd wat affilates toegestaan is op het gebied van Search Engine Advertising. Vaak zijn dit moeilijke beslissingen voor een adverteerder want voordat je het weet sluit je een relatief grote en belangrijke groep affiliates en websites uit van deelname aan het affiliate programma waardoor een hoop conversies en dus omzet kan worden misgelopen.

De reden dat adverteerders hun keyword policy steeds meer gesloten maken en bepaalde spelregels vastleggen voor een keyword buyer is bijv. dat men niet wil dat een affiliate gebruik maakt van een merknaam in een advertentie of in de display URL en/of merknamen van de concurrentie inzet. Bovenal zijn de meeste adverteerders en SEA dienstverleners bang dat er een onderlinge competitie met affiliates zal plaatsvinden en CPC kosten de lucht in gedreven worden. Maar is het wel verstandig om teveel restricties op te leggen en zullen dergelijke restricties het slagen van een affiliate programma negatief beïnvloeden?

Strategic Search Group
Sommige (internationale) keyword buyers hebben reeds jarenlange ervaring op het gebied van SEA en zijn precies op de hoogte hoe zij succesvol hun campagnes dienen af te stemmen op het businessmodel van de adverteerder. In de meeste gevallen zijn professionele keyword buyers succesvoller op het gebied van SEA dan de adverteerder zelf. Vandaar dat sommige adverteerders overstappen tot het opzetten van een zgn. Strategic Search Group waarbij tussen de affiliate partijen en de adverteerder bepaalde afspraken gemaakt worden met betrekking tot maximale CPC biedprijzen, gebruik van advertentieteksten, negatieve keywords etc.. Een goed voorbeeld van een partij die succesvol samenwerkt met een Strategic Search Group is Dell. Hier even de voor- en nadelen op een rijtje.

Waarom Strategic Search?

  • Meer controle over merknamen
  • Vergroten van de eigen aanwezigheid binnen zoekmachines
  • Significant reduceren van de aanwezigheid van de concurrentie
  • Doorsturen van meer traffic, meer sales (omzet) en hogere conversie ratio’s
  • Strategisch “positioneren” van search partners rondom de belangrijkste zoektermen
  • Coördinatie van verschillende reclameboodschappen en consolidering van posities
  • Optimaliseren en versterken van uw merk, merk en generieke en generieke strategische positie
  • Kansen voor herinvestering in generiek
  • Beroep op breder demografische draagvlak
  • Wat kun je bereiken met 2x zoveel advertenties?
  • Aanvullend uitbesteed PPC management uitsluitend voor acquisitie

De nadelen

  • Marginale toename in CPC
  • Kans op keyword competitie
  • Meer controle- en opsporingsactiviteiten voor de adverteerder/netwerk

Voorkomen is beter dan genezen
Vaak begeven affiliates zich binnen de ‘grey zone’ wanneer het gaat om gebruik van advertentieteksten of de ‘red zone’ wanneer het bieden op de merknaam betreft. Om dit soort praktijken te voorkomen tot slot nog een aantal tips voor adverteerders.

  • Leg goed van te voren vast welke restricties je op wilt nemen binnen je keyword policy en laat je daarbij goed inlichten door de partij die de SEA activiteiten beheert en/of het media bureau of affiliate netwerk.
  • Maak gebruik van een tool zoals bijv. AdGooroo om brand bidding te monitoren
  • Maak goede afspraken met affiliates en leg deze desnoods contractueel vast in overleg met het media bureau of het affiliate netwerk
  • Door gebruik van landingspagina’s door affiliates wordt het mogelijk meerdere advertenties weer te geven op dezelfde zoekopdracht
  • Sta het affiliates toe om uw merknaam in hun advertentie display URL te gebruiken, waardoor de CPC kosten gedrukt worden en de campagne rendabeler wordt. Bovendien geeft dit ook weer een stukje vertrouwen bij de consument.
  • Maak duidelijke afspraken met het media bureau en/of het affiliate netwerk om uitsluitend serieuze en professionele keyword buyers te benaderen
  • Let op een goede onderlinge verdeling van keywords om competitive bidding te voorkomen

Discussie- 3 reacties

Erdinc Sacan

27 mei 2009, 16:25

Prima artikel Rob!

Reageer hier op

Jens Swelson

27 mei 2009, 18:14

Duidelijk informatief artikel inderdaad, thumbs up 🙂

Reageer hier op

Marco Hendrikse

16 juli 2010, 09:52

Ik heb een rondje affiliate-partijen gedaan (Testnet, Zanox, Tradedoubler, Daisycon, etc), maar het lijkt erop alsof nergens meer SEA toegestaan is. Klopt dat?

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF