Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Kijk verder dan je Analytics neus lang is

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 1 minuut

Onlangs was ik met onze Analytics expert Johan de Groot aanwezig op het Google Analytics Partner Summit 2011; een tweedaags evenement waar de nieuwste features voor Google Analytics werden gepresenteerd (lees hier en hier meer over onze bevindingen). Als Usability Consultant en nieuwkomer in de Analytics-wereld viel me iets op. Tijdens de vele presentaties ging het vrijwel de gehele tijd over Analytics, maar… het ging vrijwel niet over getallen!

Wat zegt dat ene getal nu eigenlijk?

Analytics specialisten zullen zich geen seconde verbazen over bovenstaande constatering. Menig klant zal echter nog steeds verbaasd zijn wanneer je zegt dat veel getallen waar hij op stuurt lang niet zo interessant zijn als hij denkt. Twee voorbeelden:

Bezoekersaantallen
Veel bezoekers op je website is mooi, maar wat als vrijwel geen enkele bezoeker binnen je daadwerkelijke doelgroep valt? Grote kans dat je uiteindelijk toch droevig wordt van het aantal bezoekers dat converteert. Is de kwaliteit van je bezoekers niet veel belangrijker? Stel je eens  voor dat je eigenaar bent van een fysieke winkel. Dan word je toch ook niet gelukkig wanneer je winkel bomvol staat met bezoekers, maar niemand iets koopt?

Conversieratio
Stel, je affiliatepartner gaat flink aan het werk en zorgt voor een enorm aantal nieuwe bezoekers op je website. Het zou best eens kunnen dat hierdoor je absolute aantal conversies stijgt, maar je conversieratio toch daalt omdat de verhouding conversies/bezoekers lager is dan voorheen. Is het nu niet veel nuttiger om te kijken naar het absolute aantal conversies in plaats van je conversieratio? Misschien dat je uiteindelijk toch heel gelukkig wordt van je absolute aantal conversies en er helemaal geen reden tot paniek is.

Stel de juiste vragen

Bovenstaande voorbeelden lijken misschien wat kort door de bocht, want natuurlijk zijn er genoeg situaties wanneer bezoekersaantallen en conversieratio er wel degelijk toe doen. Echter, wat er wel uit blijkt: stel jezelf altijd de juiste vragen. Staar je niet blind op enkele getallen maar probeer een stap verder te gaan.

Vanuit usability is het bijvoorbeeld erg interessant om erachter te komen wat het gedrag van je bezoekers is. Analytics vormt daarvoor de beste basis die je je kunt wensen; het biedt een enorme hoeveelheid waardevolle data. Vertaal deze naar een gedragsanalyse en bekijk vervolgens hoe je hier optimaal op in kunt spelen met je user experience. Je zult verstelt staan van de enorme hoeveelheid mogelijkheden die je data bieden om de juiste keuzes te maken.

Analytics als onderdeel van je bedrijfsstrategie

Zodra je je realiseert dat Analytics veel meer is dan alleen maar getallen, kom je er al snel achter hoe waardevol het kan zijn voor je bedrijfsvoering. Kijkend naar de huidige ontwikkelingen van Google Analytics en de features die de komende tijd worden uitgerold, blijkt in ieder geval één ding:  Analytics zal steeds meer in het teken komen te staan van businessoplossingen. Oftewel: vooruit kijken en sturing geven aan, in plaats van alleen maar achteruit kijken en rapporteren.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF