Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Kijken = kopen! Usability tips voor effectieve productpagina’s

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 1 minuut

webshop usabilityDit is deel 2 van 3 blogposts over het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van webshops. De tips komen voort uit onderzoek dat Rob van Laarhoven afgelopen maanden heeft uitgevoerd in het kader van zijn afstudeerstage bij Tribal. Via eye-tracking onderzoek is gekeken naar het kijkgedrag van consumenten naar e-commerce websites.

13 Tips voor e-commerce productpagina’s
Hieronder lees je hoe je het bekijken van producten op de productpagina’s van je webshop gebruiksvriendelijker kan maken. Als je deze pagina’s goed inricht vergroot je de kans dat mensen niet alleen kijken… maar ook kopen!

1. Toon foto’s van hoge kwaliteit (en wellicht video’s).
2. Zorg ervoor dat het mogelijk is om productfoto’s te vergroten / in te zoomen.
3. Wees open en correct in levertijden en verzendkosten.
4. Vertel consumenten hoe dit product zijn/haar leven verbetert in plaats van alleen technische specificaties te tonen. Een eindeloze lijst met dezelfde specificaties ziet de bezoeker op iedere webwinkel. Probeer een meerwaarde te bieden door unieke content te maken die de voordelen van het product weergeeft.
5. Geef altijd de maten, gewicht, kleur(en), vorm, materiaal en garantie van het product weer.
6. Vermijd lange witregeloze blokken tekst. Zo’n groot blok tekst zal veel mensen afschrikken.
7. Zorg voor interactie mogelijkheden zoals een telefoonnummer of e-mailadres/-mogelijkheid.
8. Bied cross-sell mogelijkheden door gerelateerde producten te tonen. Met behulp van het tonen van gerelateerde producten is het mogelijk om het juiste product, op het juiste moment aan te bieden.
9. Geef up-sell mogelijkheden door combinatieaanbiedingen te bieden. Vaak is het kopen van 1 product niet voldoende om tot een eindproduct te komen. Het is dan verstandig om door middel van up-sell het bijpassende product als combinatie aan te bieden.
10. Plaats een formulier “E-mail dit product naar het volgende e-mailadres” op de productpagina.
11. Bied de mogelijkheid om een verlanglijstje te maken. Een verlanglijstje is ideaal voor bezoekers die nog niet zeker willen bestellen en daarom de producten nog niet aan het winkelwagentje willen toevoegen. Zo kunnen zij toch een lijstje (of offerte) maken van de gewilde producten en eventueel e-mailen naar hun e-mailadres.
12. Laat bezoekers weten waar ze op moeten klikken met behulp van duidelijke “call to actions”. Een call to action moedigt een gebruiker aan om tot actie over te gaan. Zorg op de productpagina in ieder geval voor een duidelijke “voeg toe aan winkelwagentje” knop.
13. Win vertrouwen door bekende logo’s van betalingssystemen, waarborgen en veiligheidscertificaten te tonen. Dit geldt voor alle webpagina’s. Denk aan Thuiswinkel Waarborg, Ideal, etc.

Aanvullingen op deze lijst zijn natuurlijk welkom. In de deel 3 wordt binnenkort het bestellen van producten besproken. In deel 1 kwam eerder al het zoeken naar producten aan bod.

Discussie- 5 reacties

Aartjan van Erkel

16 september 2009, 10:17

Hallo Bauke,
Goede tips, lekker leesbaar artikel ook!
Dank voor het delen van jullie onderzoeksresultaten.

Reageer hier op

Bauke

16 september 2009, 10:23

Ha Aartjan,

Goed te horen dat jij het leesbaar vindt 😉
Toch iets opgestoken van die workshop.

Reageer hier op

Mark Thijssen

16 september 2009, 11:24

Hi Bauke,
Goede tips! Ik ben erg benieuwd of jullie ook het effect van video op de conversie in webshops hebben onderzocht.

Reageer hier op

Rob

16 september 2009, 14:01

Hoi Mark,

We hebben zoveel mogelijk website factoren die van invloed zijn op het online koopgedrag van een consument onderzocht. Video werd ook meegenomen als website factor en heeft zeker invloed op de conversie van een e-commerce website.
Hoe meer ‘informatie’ (productcontent, afbeeldingen, video’s, etc.) wordt getoond, hoe sneller de consument overtuigd is van het product of dienst.

Er is dus niet specifiek onderzocht of het tonen van video’s invloed heeft op het conversiepercentage, maar (productgerelateerde) video’s kunnen absoluut een bijdrage leveren aan het aantal verkopen van een e-commerce site. Een voorbeeld van een succesvolle case met gebruik van video is https://willitblend.com.
Hierin prijst Tom Dickson, eigenaar van Blendtec, onbeschaamd zijn blenders door simpelweg niet alle daagse producten te blenden.

Reageer hier op

Mark

22 september 2009, 13:46

Hey Rob,

Bedankt voor je reactie! WillItBlend.com is idd een geweldig voorbeeld webvideo als verkooptool. Wij (E-Clips) hebben onlangs een video geproduceerd voor de nieuwe Olympus Penn camera. De video werd al snel door een aantal webwinkels omarmd en op de productpagina ingesloten. Zo stimuleert Olympus de online verkoop. Een interessante ontwikkeling!

Voor de geinteresseerden:
Olympus PEN introductie event in NL
https://www.youtube.com/watch?v=UECBzdoD85g

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF