Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

24 augustus 2017

Betrek je gebruiker zo vroeg én zo vaak mogelijk in het ontwikkelproces. Op die manier is bijsturen eenvoudig en blijven de kosten lager.

Lees meer over mij >>

Kijkje achter de schermen: gebruikersonderzoeken Libéma

Door: Annegien Bruins Slot

Geschatte leestijd: 3 minuten

Hoe gebruiksvriendelijk is je website? Vaak krijgen we van klanten te horen dat ze een mooie nieuwe website hebben en alles perfect werkt. Maar hoe komt het dan dat de conversie toch achterblijft? De meest gemaakte fout? Vanuit het bedrijf denken en niet vanuit de bezoeker. De oplossing? Gebruikersonderzoek! Onze klant Libéma liet een gebruikerstest uitvoeren voor de nieuwe website van Beekse Bergen en kwam tot interessante conclusies.  

 

Wat is een gebruikerstest?

Tijdens een gebruikersonderzoek testen personen uit je doelgroep de gebruiksvriendelijkheid van de website. Hierbij vragen we de respondent om verschillende acties op de website uit te voeren. Denk aan handelingen als: ‘Je wilt een mooi jurkje kopen, ga daar eens naar op zoek’ of ‘probeer product X op deze website te bestellen’. Tijdens deze handelingen volgen we de respondent waardoor we zien waar zich eventuele problemen voordoen.

Zo achterhalen we bijvoorbeeld waarom bezoekers niet kunnen vinden wat ze zoeken of waarom mensen in het winkelmandje afhaken. Door deze inzichten sporen we drempels op en kun je aan de slag met concrete punten om je website te verbeteren.

 

Een gebruikersonderzoek in de praktijk

Regelmatig krijgen we bij Tribal klanten op bezoek die een gebruikerstest laten uitvoeren. Zo kwam begin juli Libéma twee dagen bij ons op locatie om mee te kijken tijdens de gebruikerstesten voor de nieuwe website van Beekse Bergen. Voordat de nieuwe website live zou gaan, wilde het grote leisure concern weten of de website net zo zou werken als verwacht.

Twee dagen lang hebben 15 verschillende mensen de website getest op desktop, tablet en mobiel. In samenwerking met een wervingsbureau hebben we respondenten geselecteerd die voldoen aan de kenmerken van de doelgroep. Tijdens de gebruikerstesten hebben onze CRO specialisten de respondenten in ons eigen TriLab gevraagd verschillende taken uit te voeren op de website. Tegelijkertijd keek de klant samen met de rest van het Tribal team in een andere ruimte live mee hoe de respondenten door de site navigeren.

Conversieoptimalisatie in praktijk: gebruikerstesten Libéma bij Tribal

 

Doel van het gebruikersonderzoek

Waar voorheen voor iedere pijler van de Beekse Bergen een aparte website bestond, is er nu voor gekozen om alles in één website te integreren. Daarnaast opent Beekse Bergen in april 2018 een uniek Safari Resort. Hiervoor kunnen bezoekers sinds de livegang van de nieuwe site op 7 augustus nu al reserveren. Een van de belangrijkste redenen voor dit onderzoek was dan ook om te zien of bezoekers goed door het boekingsproces heen komen.

Erik van Dooren, online marketeer van Libéma: “De reden dat we voor een gebruikerstest hebben gekozen was voor meer zekerheid rondom onze ontwerpen en keuzes en hopelijk de bevestiging dat we op de goede weg zitten. Binnen Libéma hebben we veel kennis in huis voor het bouwen van een nieuwe website. We weten waar we op moeten letten, maar we realiseren ons ook dat we zelf diep in de materie zitten. Zodanig dat we misschien teveel met oogkleppen op werken. Daarom is het goed om eens direct te ervaren hoe onze doelgroep op onze website reageert en te achterhalen wat de belangrijkste usability drempels zijn.”.

 

Interessante uitkomsten gebruikerstest

Voor Libéma gaven de gebruikerstesten verschillende inzichten. Zo waren er punten die direct aangepast konden worden, zoals het invoegen van een link op de juiste plek of het verplaatsen van een call-to-action button. Maar ook punten die wat abstracter zijn of meer tijd nodig hebben om aan te passen.

Erik: “Uit de testen zijn de nodige eye openers gekomen. Een mooi voorbeeld is het design van onze filterknoppen. Uiteraard bedoeld om resultaten te filteren, maar veel gebruikers zagen deze als selectiebuttons om meer informatie te vinden over het aangegeven onderwerp. Hier sta je bij het maken van een ontwerp onvoldoende bij stil. Over het algemeen werd de website al goed ontvangen, dus met de punten uit de testen hebben we een extra optimalisatieslag kunnen maken. De belangrijkste usability drempels hebben we direct verholpen en onze content op pagina’s is beter en duidelijker ingericht. 

Ook per device bleken er verschillen te zitten in het gebruik van de website. Zo is teveel informatie op mobiel niet handig door het kleinere scherm. “Op mobiel moeten we sneller to the point komen”, concludeert Erik. “Iedere respondent heeft een andere kijk, dat maakt het realistisch. Zo zie je bijvoorbeeld mensen die een smartphone gebruiken, maar wel erg zoekende zijn over hoe het device precies gebruikt moet worden. Ook daar moet je rekening mee houden in het ontwerp”.

 

En hoe nu verder?

Aan het eind van het onderzoek was het resultaat een grote rugzak vol met interessante inzichten en verbeterpunten. Onze CRO specialist heeft al deze punten in een rapport verwerkt met een concrete actielijst waarmee de online marketing afdeling van Libéma direct aan de slag kan. Het uiteindelijke resultaat? Een nieuwe, gebruiksvriendelijke website die de kans op een positieve gebruikerservaring én conversie aanzienlijk verhoogt. En daarnaast inzichten om de website na livegang nog verder te optimaliseren, want een nieuwe website is pas het begin!

 

Ook een gebruikerstest laten uitvoeren?

Wil jij meer weten over wat wij voor jou kunnen betekenen op het gebied van gebruikerstesten en conversie optimalisatie? Neem dan vrijblijvend contact op met onze CRO specialisten, zij vertellen je graag meer! En vergeet niet ons Tribal blog te volgen voor meer handige tips op het gebied van online marketing.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF