Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Kinderboeken, Volwassenheid & een Avonturier op Web Analytics Congres 2010

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 1 minuut

Afgelopen woensdag, 2 juni 2010, vond het jaarlijkse Web Analytics Congres plaats in het Okura Hotel in Amsterdam. In deze blogpost een korte impressie.

In het Okura hotel opende Ton Wesseling de vierde editie van het Nederlandse Web Analytics Congres. Na een korte presentatie van de Telegraaf Media Groep over o.a. de nieuwe Europese cookiewetgeving, volgde Stéphane Hamel. Deze Canadees wist op een inspirerende manier zijn Online Analytics Maturity Model te presenteren. Wilt u weten hoe volwassen uw organisatie is op gebied van Web Analytics? Gebruik dan eens zijn Self Assesment tool. Stéphane spreekt ook veel over creativiteit en hoe belangrijk het is in het werk als webanalist (“Analytics is creativity in continuous improvement & attention to details”). Ook verwees hij naar Mitch Joel’s visie op het meten van succes: Killing ROI. Het succes van de inzet van Sociale Media bijvoorbeeld laat zich moeilijk vertalen naar ROI. Terwijl hier de doelstelling misschien wel optimale customer support zou moeten zijn. Focus niet altijd maar weer op ROI, maar kijk vooral naar de totale bedrijfsdoelstellingen.

De paneldiscussie kwam ietwat moeizaam op gang en toen het net interessant begon te worden, was de tijd al weer om. Jammer, dit mag volgend jaar wel wat uitgebreider. Judah  Phillips van Monster Worldwide nam het publiek mee aan de hand van zijn overvolle sheets, gebaseerd op het kinderboek “The Little Engine That Could“. Met prikkelende steekwoorden als: self promotion of data en fear of data gaf hij een kijkje in de keuken van Monsterboard. Enkele van zijn toekomstverwachtingen: new data collection models, automated tagging, deeper capabilities for integration, enhanced targeting & improved attribution modeling.

En daarmee komen we op de grote afwezige van dit congres:  Conversie Attributie. Blijkbaar durfde niemand hier vragen over te stellen, ervaringen te delen of stellingen te deponeren. Het is wellicht nog té vers, té nieuw & onbekend terrein. En dat terwijl Nedstat bijvoorbeeld toch al een paar mooie attributiemodellen in haar tool Sitestat heeft ontwikkeld. Hopelijk komt er volgend jaar meer over dit onderwerp aan bod.

Er kwamen ook nog een aantal praktijkcases aan bod. Funda, ABN AMRO en ING lieten “hun manier van werken” zien op het gebied van Web Analytics. Verfrissend was vooral de presentatie van Funda, die daadwerkelijk heeft laten zien dat Web Analytics ook heel simpel (en toch bruikbaar) kan zijn. ING zet designers aan het werk om statistieken vooral leuk te maken.

Tot slot was er nog veel meer te beleven zoals:

  • De impact van snelheid van een website op het aantal conversies (Sean Power).
  • Paneldiscussie met software leveranciers (kwam helaas niet echt van de grond).
  • Het verhaal van een professioneel avonturier (Marc Cornelissen).

Discussie- 4 reacties

Web Analytics congres 2010 – een overzicht | Traffic4u - Online marketing weblog

4 juni 2010, 13:41

[…] Tribal: Kinderboeken, Volwassenheid & een Avonturier op Web Analytics Congres 2010 […]

Reageer hier op

Ton Wesseling

4 juni 2010, 14:45

Hi Robert,

Stellingen over privcay en over conversie attributie zaten in de slides voor het webanalisten panel. Alleen binnen de tijd van 30 minuten kwamen we aan deze stellingen niet meer toe. Wel hebben we het in de avonduren met een aantal sprekers over dit onderwerp gesproken en de conclusie was: zonde van de tijd om je daar nu intensief mee bezig te houden. Laat er eerst maar eens goede bewezen modellen komen en implementeer deze dan. De huidige modellen hebben nog geen voorspelbare waarde. De ROI van tijd investeren in conversie attributie onderzoek is op dit moment nog te laag.

Reageer hier op

Tweets that mention Kinderboeken, Volwassenheid & een Avonturier op Web Analytics Congres 2010 | Tribal Talk - De weblog van Tribal Internet Marketing over zoekmachine marketing -- Topsy.com

6 juni 2010, 02:07

[…] This post was mentioned on Twitter by Tri, Ide. Ide said: Kinderboeken, Volwassenheid & een Avonturier op Web Analytics Congres 2010 https://ow.ly/17C4pC […]

Reageer hier op

Robert van den Berge

9 juni 2010, 13:03

Hoi Ton,

Dank voor je toelichting, helder.

Op IAM’10 (onderdeel van MARCOM10) kwam het onderwerp overigens wel aan bod. Dit bleek een spin-off te zijn van de Coremetrics whitepaper (Eric Peterson) uit 2009: https://class.classmatandread.net/web/Coremetrics2.pdf

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF