Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Korte en informatieve titels zijn belangrijk!

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 2 minuten

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: titels zijn één van de belangrijkste elementen van je website en verdienen veel aandacht.

Zoektermen in de titel van een webpagina wegen zwaar mee wanneer een zoekmachine de relevantie van een pagina bepaalt. Maar ook bezoekers gebruiken titels om te bepalen of een pagina het waard is om hun kostbare aandacht aan te besteden.

Waarom informatieve titels?
Het is algemeen bekend dat bezoekers niet of nauwelijks lezen, maar de kopjes van een tekst scannen. Wanneer jouw kopje niet duidelijk genoeg communiceert wat de bezoeker in de tekst aan zal treffen, heb je grote kans dat hij jouw (wellicht zeer interessante) content aan zich voorbij laat gaan.

Waar men echter vaak niet bij stil staat, is dat de titel van een tekst of pagina ook regelmatig buiten zijn context getoond wordt. Zoals in zoekresultaten, bookmarks of RSS readers. Dit betekent dat je titel op zichzelf moet staan en niet afhankelijk mag zijn van bijvoorbeeld een plaatje om de boodschap over te brengen.

Neem deze kop in een nieuwsoverzicht op de website van Spits:

De titel is leuk gevonden, maar je begrijpt pas waar het over gaat als je het hele artikel bekijkt:

Het probleem is: bezoekers willen weten wat er komt, vóórdat ze op een link klikken. Grappig bedoelde titels zijn daarom vaak niet effectief online.

Een soortgelijk probleem kan ontstaan wanneer je pagina’s worden getoond in een RSS feed:

Leuk dat de auteur bovenstaande artikel interessant genoeg vindt om met ons te delen, maar waar gaat het over? Is het bijvoorbeeld een nieuw tooltje, een verandering in Google’s algoritme, of een case study? Ik zal er niet op klikken, want de kans is te groot dat het artikel mij niet interesseert.

Bedenk dat je titels ook in zoekresultaten naar boven komen en moeten concurreren met de andere zoekresultaten. Onderstaande titel is niet overtuigend, omdat hij onduidelijk is:

Waarom korte titels?
Mensen lezen vaak niet de hele zin, maar alleen de eerste woorden ervan. Als deze niet interessant genoeg lijken, haken ze al af. Bovendien waarderen zoekmachines woorden vooraan in een paginatitel beter dan woorden die achteraan staan.

Zorg dat je titels snel scanbaar zijn en niet beginnen met:

  • Lidwoorden (“Gadgets van de toekomst” vs. “De gadgets van de toekomst”)
  • De naam van je website of steeds hetzelfde woord.

Bovenstaande zorgt er bovendien voor dat je titel op een logische plaats in een gealfabetiseerde lijst komt, zoals bookmarks.

Welke titels communiceren het snelste waar de bookmark over gaat?

Steeds met dezelfde woorden beginnen maakt een lijst moeilijk scanbaar

Goede titels = voordeel ten opzichte van concurrenten
Een goede titel zorgt voor concurrentievoordeel ten opzichte van andere websites. Bezoekers hebben nu eenmaal weinig tijd. Het is aan jou om te zorgen dat ze hun tijd niet verspillen.

Het heeft geen zin om bezoekers te ‘verleiden’ om te klikken door je content anders voor te doen dan hij is. De bezoeker haakt dan toch gelijk weer af. Maak duidelijk wat je te bieden hebt – dit resulteert in meer pageviews, langere bezoeken en een lagere bouncerate. En met een beetje beleid ook hogere posities in de zoekresultaten.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF