Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Kwartaalcijfers Google: meer omzet, minder winst

Door: Bauke Bergstra

Geschatte leestijd: 1 minuut

Internetbedrijf Google heeft in het eerste kwartaal van dit jaar de sterkste omzetgroei behaald van de afgelopen anderhalf jaar. De markt trekt aan en het bedrijf groeit, maar moet hier harder voor werken, aldus het NRC.

Omzet: 6,8 miljard dollar
De marktleider op het gebied van online advertenties zag zijn omzet met 23% toenemen ten opzichte van het eerste kwartaal van 2009, tot 6,8 miljard dollar (5 miljard euro).

Online budgetten groeien
Begin 2009, op het hoogtepunt van de financiële crisis, daalde de omzet van Google voor het eerst in de geschiedenis van het bedrijf. De online advertentiemarkt zat toen in een dip omdat bedrijven hun marketingbudgetten bevroren. „Inmiddels zien we groei op alle fronten”, meldde Patrick Pichette, de financieel directeur van het Amerikaanse internetbedrijf tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers. Ook grote adverteerders hebben volgens hem weer budget om online te adverteren.

Winst: 2 miljard i.p.v. 2,2 miljard dollar
Google is als grootste zoekmachine heer en meester op het gebied van advertenties bij zoekresultaten. Maar het bedrijf moet harder zijn best doen om te groeien. Het bedrijf heeft meer personeel aangenomen dan voorheen om technologische vernieuwingen te verwezenlijken en houdt wat minder winst over ten opzichte van het laatste kwartaal van 2009 (2 miljard dollar ten opzicht van 2,2 miljard dollar).

Van de Google-omzet wordt 53% buiten de Verenigde Staten behaald. Het bedrijf heeft zich afgelopen maand echter teruggetrokken uit China – de buitenlandse markt met de meeste groeipotentie.

Beetje concurrentie van Bing, Facebook, Twitter en Apple
Er is nu meer concurrentie van Microsofts zoekmachine Bing – vernieuwd en nu in samenwerking met de andere Google-concurrent, Yahoo. Bing wint langzaam marktaandeel en trekt daarmee adverteerders.

Daarnaast kijken adverteerders met interesse naar sociale netwerken als Twitter (meer dan 100 miljoen gebruikers) en Facebook (meer dan 400 miljoen gebruikers). Google heeft zelf onlangs een sociaal netwerk geïntroduceerd, Buzz, maar dat kende een moeizame start.

Om tegemoet te komen aan de interesse voor ‘real time’ informatie heeft Google veel verbeterd aan zijn zoekmachine. Die geeft nu ook weer wat er op Twitter gebeurt.

Op mobiel gebied – Google denkt dat het mobiel internet nog veel groter gaat worden dan internet op pc’s en laptops – groeit de concurrentie ook. Zo gaat Apple vanaf deze zomer zelf advertenties verkopen op de iPhone.

Bron: NRC (16 april 2010)

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF