Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Lanceer je nieuwe website zonder verlies van posities en bezoek

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 2 minuten

Een nieuw CMS, een nieuw domein of een nieuwe URL structuur van je website kan zorgen voor een (tijdelijke) dip in de rankings. In dit artikel leg ik in 5 stappen uit een mogelijke dip in verkeer zo veel mogelijk te minimaliseren.

Tijdens de migratie worden er vele externe links en pagina’s geanalyseerd, de data komt hierbij uit diverse bronnen (Google, Open Site Explorer, Majestic SEO etc). Deze bronnen zijn de beste tools om het linkprofiel van een website te analyseren, maar zijn helaas nooit 100%.

BELANGRIJK:Zet de migratie klaar vóór de lancering van de nieuwe website.

Stap 1: Analyseer het linkprofiel

Door gebruik te maken van Open Site Explorer en/of Majestic SEO kan het linkprofiel in kaart worden gebracht en kun je zien naar welke pagina’s op je website de meeste links verwijzen. Vaak is dit de homepage van je website. Mits je niet van domein verandert, dan blijft deze hetzelfde en hoef je deze pagina niet op te nemen in je migratie.

Wanneer je weet waar de meeste links naar verwijzen, weet je ook welke onderdelen van de website dubbel gecontroleerd moeten worden voor, tijdens en na de migratie.

Stap 2: Crawl de huidige (oude) website

Door het laten crawlen van de huidige website kun je op een eenvoudige manier achter alle URL’s komen, zonder hier handmatig naar te moeten zoeken. Vaak worden hiervoor tools als Xenu Link Sleuth of Screaming Frog gebruikt.

Xenu Link Sleuth

Xenu Link Sleuth

Screaming Frog

Screaming Frog

Nu je alle huidige URL’s hebt kun je de redirects naar de nieuwe URL’s gaan klaarzetten.Stap 3: Redirects klaarzetten

Het redirecten is belangrijk voor een tweetal aantal zaken:

  1. Bezoekers (traffic) moeten naar de nieuwe locatie geredirect worden, i.p.v. het tonen van een foutpagina.
  2. Alle historie en linkwaarde zullen verplaatst moeten worden naar de nieuwe locatie.

Deze redirects mogen alleen met een permanente 301 server redirect plaatsvinden:
Status code (HTTP/1.1 301 Moved permanently).

Dit type redirect is de enige manier waarop de geschiedenis en linkwaarde van een pagina zo optimaal mogelijk wordt doorgegeven aan de nieuwe locatie. Ondanks dat dit de beste methode is, moet je je wel realiseren dat een klein gedeelte (ongeveer 10%-15%) van de kracht van een pagina verloren gaat met elke redirect.

301 Redirect

Éénmaal redirecten

Het is ook van belang om slechts éénmaal te redirecten. Schakel geen redirects, aangezien de kracht bij elke redirect minder wordt. Wanneer er 3 of meer redirects geschakeld staan, stopt Google over het algemeen met het volgen van de redirects.

301 Loop

Stap 4: Lancering nieuwe website

Nu je alle redirects klaar hebt staan, is het tijd om afscheid te nemen van je oude website en de nieuwe live te zetten. Wanneer dit is gebeurd, moeten de redirects die klaar stonden direct worden ingesteld om de (tijdelijke) dip in verkeer meteen tegen te gaan.

Controleer na het instellen van de redirects steekproefsgewijs een aantal redirects. Als deze allemaal goed zijn, kun je de XML sitemap opnieuw genereren  en indienen bij Google via Google Webmaster Tools.

Stap 5: Monitoring

De eerste weken na de lancering dien je alles intensief te monitoren. Dit gebeurt door de komende periode de posities  en het organische verkeer in de gaten te houden in Google Analytics. Mocht er een dip zijn en blijft deze ook aanhouden, dan moet controleer je nogmaals alle redirects. In Google Webmaster Tools kun je ook zien welke URL’s een 404 error geven.

Mochten er geen errors meer optreden, dan is de migratie geslaagd en heb je dat biertje wel verdiend!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF