Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Latent Dirichlet Allocation (LDA): storm in een glas water

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 1 minuut

De term is niet nieuw binnen de search wereld en vindt zijn oorsprong in uit 2003, de term is geboren uit een onderzoek van D.M. Blei en M.I. Jordan. LDA is een rekenmodel voor zoekmachines, bedoeld om de context van woorden te begrijpen in plaats van het indexeren van woorden.

Het doel is om rond een keyword zogenaamde “topics” te creëren, topics zijn groepen keywords die bij elkaar gevoegd zijn om op basis van die groep de relevantie te bepalen voor een keyword. Een keyword kan op zijn beurt aan verschillende sets worden toegevoegd.

Zo kan het zoekwoord “bank” op twee manieren worden geïnterpreteerd en kunnen bijvoorbeeld worden toegekend aan twee datasets:

De dataset bank (financiële instelling)


De dataset bank (meubel)

Beide sets zijn van toepassing op het woord bank. Door dit zoekwoord “bank” uit te breiden kan de zoekmachine bepalen welke intentie een gebruiker heeft en matcht daar het beste zoekresultaat mee. Iedere dataset kan weer een onderliggende dataset hebben. Dat is bijvoorbeeld mogelijk bij het bepalen of jij op zoek bent naar een bank in de woonkamer of in de tuin.

Omdat met LDA niet meer alleen naar zoekwoorden wordt gekeken maar ook woorden die in verband staan met het zoekwoord is het van belang ook rekening te houden met deze woorden bij het schrijven van content.

SEOmoz LDA tool

SEOmoz heeft een tool ontwikkeld om de relevantie te bepalen op basis vanLDA.. De LDA tool behaalt goede resultaten bij het bepalen van relevantie van een pagina ten opzichte van een keyword.   Op dit moment is de tool alleen beschikbaar in het Engels en geeft een score in de vorm van een percentage om relevantie aan te geven.

SEOmoz geeft zelf toe dat het wat kort door de bocht is om te zeggen dat hun LDA tool het algoritme van Google bloot legt, de tool berekent paginarelevantie maar houdt geen rekening met off page factoren.

LDA copywriting tip: gebruik je gezonde verstand

Eigenlijk is de lancering van de LDA tool geen breaking news, of een revolutionaire ontwikkeling. Het is een goede tool om de relevantie van content op de pagina te berekenen.

De tip is om vooral je gezonde verstand te gebruiken bij het schrijven van een tekst en je meer bezig te houden met signaalwoorden dan het letterlijk herhalen van het keyword een X aantal keren. De tijden van het veelvuldig herhalen (keyword density) staat al jaren ter dicussie. Eigenlijk verandert SEO door de komst van de LDA tool nauwelijks tot niets, de tool is leuk maar brengt naar mijn idee geen radicale strategische wijziging binnen SEO teweeg.

LDA is bedoeld om data te interpreteren zoals een mens dat zou doen, waarom zou je dat tegen willen werken? Be human!

Discussie- 1 reactie

SEO Expert Scotland

23 november 2011, 16:44

It’s exhausting to search out knowledgeable people on this topic, however you sound like you recognize what you’re talking about! Thanks

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF