Het kennis blog van Tribal

Internet marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

27 december 2016

Frank Chimero – People ignore design that ignores people. Als je niet goed inspeelt op de behoeften van je gebruikers, zullen zij ook niet inspelen op die van jou.

Lees meer over mij >>

Onze learnings van Conversion Hotel 2016

Door: Xeï Hulshoff

Geschatte leestijd: 3 minuten

Conversion Hotel is een van de allervetste, goed geregelde en mooiste events van het jaar. Onze Tribal CRO-specialisten mochten dan ook natuurlijk niet op de 2016 editie ontbreken. Tijd dus van een (sfeer)verslag van onze CRO-specialist Xeï.

4 Tribal specialisten gingen naar Texel en namen mee.. Takeaways!

Het is inmiddels bijna traditie dat een Tribal delegatie afreist naar het alom exotische Texel. En met reden, want ook dit jaar waren er weer fantastische sprekers waar we veel uitgehaald hebben.  Zowel qua inspiratie als voor de directe toepassing in onze dagelijkse activiteiten als CRO specialisten. Onderstaand de belangrijkste takeaways van Conversion Hotel 2016.

De takeways en learnings van Conversion Hotel 2016

Takeaway 1: van data naar concrete klantinzichten

Vaak hebben we een duidelijk beeld van onze concurrentie, maar een minder goed beeld van de consument. Terwijl het zo belangrijk is om op de consument te focussen, want een verward brein koopt niet. Een klassieke valkuil. Om te bepalen waar je op moet focussen is het belangrijk om te putten uit je beschikbare data. Zonder dat(a), heb je een losstaand idee wat nergens op gebaseerd is.

Met data kun je een goede hypothese opbouwen waaraan je je ontwikkelingen kunt toetsen. Om de consument te overtuigen is het belangrijk niet alleen te kijken naar het verminderen van de frictie, maar vooral op het motiveren van de gebruiker. Bijvoorbeeld door het gebruik van positieve bevestiging en het belonen van de gebruiker, direct (Facebook likes) of uitgesteld (spaarsysteem).

 

Takeaway 2: heldere content blijft key

Het belangrijkste wat in meerdere presentaties naar voren kwam, is om geen ‘paraplutermen’ te gebruiken voor USP’s. Oftewel, maak geen vage beloften waar men over na moet denken om te begrijpen wat er staat. Als voorbeeld: In plaats van ‘easy-to-use’ kun je beter schrijven ‘geïnstalleerd in 10 minuten’. Daarmee informeer je de gebruiker concreet over wat je te bieden hebt.

In de huidige economie, waar alles om aandacht schreeuwt, is het belangrijk de gebruiker mee te nemen in een verhaal dat bij hen past. Laat zien dat je je gebruiker begrijpt. Gebruikers zijn niet op zoek naar een transactie, maar naar een oplossing voor hun probleem. Geef je consument de ruimte en vrijheid door te focussen op hun behoeften in plaats van alleen op jouw bedrijfsdoelen.

 

Takeaway 3: de kracht van e-mail marketing

E-mail wordt vaak onderschat, terwijl het juist een intiem middel is, vooral op mobiel. Hierdoor is de kans groter dat je mail de gebruiker bij blijft en resulteren meer mailings vaak in een hogere naamsbekendheid. Bij het meten van e-mailsucces wordt vaak alleen gekeken naar geopende e-mails, terwijl het zien van de afzender en onderwerp soms al voldoende kan zijn voor meer verkeer.

Zet het verkeer op de dagen van je mailing maar eens af tegen een dag zonder mailing. Het is op zulke dagen goed om je AdWords uit te zetten of bij te stellen, zodat deze bezoekers na het zien van je e-mail je geen extra klikken kosten. E-mail heeft een groot aandeel in de connectie met je consument, voor relatief weinig kosten. Dus wees slim en schat de kracht van e-mailmarketing op waarde!

 

Takeaway 4: CRO in de toekomst

Zoals eerder gezegd zijn USP’s een belangrijk onderdeel in je communicatie naar de klant. Deze moeten echter wel met de tijd meegaan. De traditionele USP’s, zoals prijs en assortiment, kunnen morgen als storend worden ervaren. Blijf hiervoor goed de behoeften van de consument in de gaten houden. Met alle ontwikkelingen rondom voice gestuurd zoeken zullen we websites hierop moeten gaan aanpassen. Het gebruik van traditionele zoekwoorden en knoppen kan hierdoor flink veranderen. Sterker nog: misschien zijn knoppen in de toekomst helemaal niet meer nodig.

Daarnaast zien we dat de gebruiker, zijn behoeften en de details veranderen en steeds belangrijker worden. Daarom is het goed om te kiezen voor specialisatie en partnerships voor generalisatie als je ‘experience driven products’ wilt maken. Bijvoorbeeld, een koelkast die automatisch melk bestelt omdat hij ziet dat deze bijna op is, maakt mogelijk niet de juiste keuze voor je. Diepgang en samenwerking is hier essentieel om dit proces te automatiseren én optimaal af te stemmen op de wensen van de bezoeker. Pas dan haal je het onderste uit de melk(kan).

 

Tot slot.. Conversiegerichte copywriting

Tot slot hebben we nog een leuke infographic voor je over de lezing van Amy Harrison over conversiegerichte copywriting. Ben je benieuwd geworden over de mogelijkheden van CRO voor jouw organisatie of wil je meer weten over onze bevindingen op Conversion Hotel 2016? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en neem ook eens een kijkje op het Tribal blog. We hebben nog veel meer interessante weetjes en ontwikkelingen voor je!

De takeways en learnings van Conversion Hotel 2016

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste Tribal-nieuws:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF