Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

30 juni 2017

Door te zorgen dat Google Analytics op de juiste manier geïmplementeerd is en de data te analyseren verkrijg ik inzicht in de prestaties van de website.

Lees meer over mij >>

Wijsheid uit het Oosten: onze learnings van Digital Elite Camp 2017

Door: Ineke Waas

Geschatte leestijd: 3 minuten

Dit artikel verscheen eerder op Twinklemagazine.nl

Afgelopen week reisde Tribal af naar Estland om bij de 9e editie van Digital Elite Camp te zijn. We kijken inmiddels terug op twee dagen met 19 fantastische sprekers over CRO, heerlijk weer en de afsluiting in het speciaal voor ons afgehuurde Seaplane Harbour museum. Het kon niet beter. Tijd dus om onze nieuw verworven inzichten te delen.

 

Trends & nieuwtjes over conversieoptimalisatie in 2017

Digital Elite Camp is één van de grootste CRO events ter wereld. Met 19 sprekers was het dan ook weer een grote inspiratiebron en de ideale plek om de nieuwste CRO ontwikkelingen op te pikken. En hadden we al gezegd dat de afsluiting binnen de muren van het Seaplan Harbour Museum was? Indrukwekkend op zijn minst!

 

Maar voordat het zover was hebben we eerst nog  volop nieuwtjes en inspiratie rondom conversieoptimalisatie opgedaan. Tijdens Digital Elite Camp 2017 voerde twee thema’s de boventoon:

  • Behoeftes, motivaties en gedrag van je klanten
  • Het opzetten van een conversieoptimalisatie programma binnen je organisatie

Onderstaand de belangrijkste zaken rondom deze thema’s op een rij.

 

Behoeftes, motivaties en gedrag van je klanten

Het achterhalen van de drijfveren en het gedrag van je klanten is goud waard. Logisch dus dat dit thema bij verschillende sprekers aan bod kwam. Zo werden er allerlei verschillende manieren en modellen benoemd die je kunt gebruiken om hier meer inzicht in te krijgen. Enkele voorbeelden zijn:

  • Gebruikersonderzoeken waarbij iemand uit de doelgroep opdrachten op de site uitvoert of via screenshots van de website. Dit geeft een goed inzicht in de praktijkervaring van een site, waarbij je dit zo groot en klein kunt maken als je zelf wilt
  • Interviews en online vragen stellen aan klanten (bijvoorbeeld via exit surveys) om redenen te achterhalen waarom iemand iets doet. Erg laagdrempelig en een snelle manier om data te verzamelen
  • Data analyse van gedrag op de website. Je zult er versteld van staan hoeveel informatie je (simpelweg) uit de statistieken kunt halen
  • Het Problem Solution Fit Canvas biedt een model waarbinnen je vanuit de problemen waar klanten tegenaan lopen op zoek gaat naar oplossingen

Overigens waren de presentaties ook een goede bevestiging voor onze eigen CRO-specialisten aangezien we verschillende van deze tactieken al een poos uitvoeren.
 

Testen = weten

Ook werd het belang van het testen van hypotheses nog eens benadrukt. Uit onderzoeken en data analyse komen allerlei problemen naar voren. De oplossingen voor deze issues vertaal je vervolgens best naar hypotheses, die je in de praktijk gaat testen. Zo voorkom je dat je een oplossing doorvoert die helemaal geen oplossing blijkt te zijn. Testen is weten in dit geval.

In de presentaties van Booking, Zalando, Euroflorist en IMPACT werd beschreven dat zij dit doen door op grote schaal A/B testen uit te  voeren op hun websites. Maar ook bij kleinere websites kun je door middel van specifieke testen of vergelijking via andere tools bekijken of aanpassingen ook daadwerkelijk verbeteringen zijn. Meer hierover lees je binnenkort in het vervolg artikel, houd het Tribal blog dus in de gaten!

 

Smoke testing (dit is niet wat je denkt)

Een specifiek soort hypothese testing die aan bod kwam is ‘smoke testing’. Hierbij kijk je of er mogelijk interesse is in een nieuw product of element op de site. Zo werd het pizza debacle van McDonalds als voorbeeld gebruikt. Zo is deze fastfoodketen jarenlang bezig geweest met het uitrollen van de verkoop van pizza’s (inclusief de verbouwing van restaurants). Maar wat bleek? De interesse in dit concept bleek minimaal.

Dit soort fiasco’s kun je voorkomen door op je site het nieuwe idee al aan te bieden voordat je het daadwerkelijk gaat ontwikkelen. Als veel bezoekers erop klikken dan is er duidelijk interesse voor. Is dat niet het geval, dan weet je dat het geen nut heeft om erin te investeren. Je moet natuurlijk goed opletten hoe je dit doet, want je zorgt voor een teleurstelling bij je bezoeker als hij iets wil, maar je het dus nog niet aan kunt bieden. Echter dit bij een kleine groep bezoekers testen is beter dan een enorme investering doen en er vervolgens achter komen dat er geen interesse in is.

 

Hoe zet je nu een goed CRO programma op poten binnen je organisatie?

Conversie optimalisatie is geen los project, het is iets wat in de organisatie geïntegreerd moet worden. Maar hoe je dat doet blijft een uitdaging. In verschillende presentaties werd verteld dat hierbij twee belangrijke pijlers zijn; de mensen en het proces.

De mensen omdat zij dit moeten uitvoeren en uitdragen. Het team moet (uiteindelijk) uit mensen met verschillende achtergronden bestaan die allemaal meedenken en meedoen. Denk hierbij aan een designer, productmanager, CRO-specialist, psycholoog, developers, sales etc. De ideeën moeten breed in de organisatie gedragen worden.

Daarnaast is het belangrijk om een goed proces op poten te zetten van onderzoek tot uitvoering van de verbeterpunten. Zorg dat hierdoor duidelijk is hoe je het onderzoek, formuleren van ideeën, testen, analyseren en documenteren van learnings.

 

Vraag het onze CRO specialist

Naast deze twee thema’s waren er ook een paar presentaties die over content strategie, attributiemodellenen en metingen gingen. Daarnaast hebben we nog veel praktische tips te horen gekregen die teveel zijn om op te sommen. Wil je dat we met jou meedenken over het optimaliseren van je website of het opzetten van een CRO programma? Neem dan contact met ons op. En bekijk ook ons Tribal blog voor meer handige tips en het laatste online marketing

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF