Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Leer van je bezoekers!

Door: Bart Martens

Geschatte leestijd: 2 minuten

Het gebeurt altijd.

Bezoekers raken gefrustreerd, verward of boos als ze een website gebruiken. Er wordt gezucht, gemopperd en soms wordt er zelfs geschreeuwd. Wij zien het met onze eigen ogen gebeuren, keer op keer en test op test.

In de afgelopen jaren hebben we heel wat gebruikerstesten gedaan. Dit geeft ons een uniek inzicht in het gedrag van de internetter. Tribal wil deze inzichten graag met je delen. In dit maandelijks terugkerende artikel vind je inzichten die opgedaan zijn in de afgelopen maand. Soms zijn dit voor de hand liggende problemen maar soms komen de probleempunten ook als een complete verassing. Maar dit zijn vaak wel de leukste.

De nieuwe website van ROVC scoort hoog op gebruiksvriendelijkheid

In samenwerking met ROVC en Digibiz hebben we de nieuwe website van ROVC mogelijk gemaakt. Wij zijn zo trots als een pauw. Voor dit traject hebben we interviews met de stakeholders gehouden, een expert review en prototypes gemaakt en als laatste hebben we voor de live gang van de website alles getest. Onderstaand kun je twee opvallende fragmenten uit deze gebruikerstest bekijken.

Video 1: bezoekers zijn actiegericht

Bezoekers zijn actiegericht – CTA ‘Adres ophalen’ valt niet op

Wat gebeurt er?
Tijdens het invullen van de postcode ziet de respondent de, op het eerste oog niet te missen, knop ‘Adres ophalen’ niet. De respondent loopt vervolgens vast.

Waarom is dat een probleem?
Wanneer een bezoeker bezig is met het volbrengen van een actie valt al het andere om hem heen niet meer op. Dit heeft in eerste instantie te maken met het feit dat bezoekers actiegericht zijn. Een andere oorzaak kan het ‘Flat design’ zijn. Flat design is een nieuwe trend waarbij er geen realistische structuren, geen schaduwen en geen diepte meer in het design zitten waardoor klikbare elementen moeilijker te herkennen zijn.

Wat is de oplossing?
Zorg dat de knop ‘Adres ophalen’ overbodig wordt. Zorg ervoor dat de website het adres automatisch herkent op het moment dat de postcode en het huisnummer zijn ingevuld. Indien het systeem de postcode niet herkent, is het altijd slim om nog een handmatige invulmogelijkheid te bieden.

Video 2: zorg voor een duidelijke homepage

Duidelijke ‘home-knop’ ontbreekt

Wat gebeurt er?
Niet iedere bezoeker weet dat het logo linksboven aanklikbaar is. Zij hebben een duidelijke home knop nodig om naar de homepage terug te keren. Tijdens de test loopt een respondent vast door het ontbreken van een duidelijke home knop.

Waarom is dat een probleem?
Bezoekers willen graag naar de homepage terugkeren wanneer ze het even niet meer weten of wanneer ze een nieuwe zoekopdracht willen starten. Daarnaast biedt een homepage vaak een mooi overzicht van de inhoud van een website.

Wat is de oplossing?
Zorg voor een duidelijk ‘home knop’. Conventionele oplossingen zijn een menu item met de tekst ‘Home’ of een icoon dat op een ‘huisje’ lijkt. Daarnaast dient het logo van de website aanklikbaar te zijn en te verwijzen naar de homepage. Vergeet als laatste de breadcrumbs niet!

Wil je ook inzicht krijgen in het gedrag van je bezoekers en niet langer meer beslissingen nemen op basis van onderbuik gevoelens? Neem dan contact op met Tribal. Bekijk samen met ons wat de mogelijkheden zijn om ook voor jouw website een gebruikerstest op te zetten.

 

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF