Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Let op: nieuwe Code E-mail per 1 januari 2012!

Door: Patrick van Wattum

Geschatte leestijd: 1 minuut

Per 1 januari 2012, volgende week dus, zal de nieuwe Code E-mail in werking treden. Bij de meeste organisaties is een kleine aanpassing op de website al voldoende, maar het is wel belangrijk om rekening te houden met deze nieuwe wetgeving. We hebben al eerder een artikel geplaatst over de nieuwe Code E-mail, maar we zetten een aantal belangrijke punten nog even voor je op een rij.

1.    noreply@bedrijfsnaam.nl niet meer toegestaan

Iets wat door steeds meer internet marketing experts wordt geroepen is dat e-mails afkomstig moeten zijn van een werkend e-mailadres. De meeste softwarepakketten hebben dit ook als functie ingebouwd, waardoor de e-mail niet verstuurd kan worden als er geen werkend e-mailadres aanwezig is.

2.    Bedrijfsnaam als afzender noodzakelijk

Men moet in één oogopslag kunnen zien van wie de e-mail afkomstig is. Reclame via e-mail (ook wel nieuwsbrieven genoemd) is alleen toegestaan onder hele strenge voorwaarden. In de naam van de afzender moet dan ook het merk, bedrijf of label worden vermeld waaraan men toestemming heeft gegeven om e-mail van te willen ontvangen.

3.    Eenvoudig kunnen afmelden

Het afmeldproces moet eenvoudig en direct zijn. Dit houdt in dat de afmelding snel en goed afgehandeld moet worden. In sommige gevallen kan het voorkomen dat het onmiddellijk uitschrijven niet mogelijk is. Dit moet dan tijdens het uitschrijfproces wel worden vermeld.

4.    Waarvoor ben ik ingeschreven?

Meld je je aan voor de nieuwsbrief? Dan moet er op de webpagina met het inschrijfformulier duidelijk vermeld staan waarvoor men zich inschrijft en hoe vaak men een mailing kan verwachten. Een voorbeeld “Schrijf u nu in en ontvang wekelijks het laatste nieuws en de beste aanbiedingen in uw mailbox”.

5.    Aanmeldingen niet verstoppen

Wat pertinent niet meer mag volgens de Code E-mail is het verstoppen van een aanmelding in de algemene voorwaarden, privacy statements of in het aankoopproces. Dit houdt ook in dat de automatische aanmelding voor de nieuwsbrief in het aankoopproces niet achter een vinkje mag staan in combinatie met het akkoord gaan met de algemene voorwaarden.

Wil je meer weten over de Code E-mail of  wil je advies over e-mail als onderdeel van de online strategie? Op 25 en 26 januari staan wij op de Webwinkel Vakdagen in de Jaarbeurs in Utrecht samen met Copernica Marketing Software en Easy Internet Marketing op standnummer M30. Uiteraard kun je altijd contact met ons opnemen via telefoonnummer 073 – 648 70 70.

Discussie- 4 reacties

Michiel

4 januari 2012, 11:33

Toch nog even wat aangepast op onze inschrijfpagina 🙂

Dacht alles wel afgedekt te hebben, blijkbaar niet helemaal 100%.

Reageer hier op

Niels

6 februari 2012, 09:41

Wat mij nog onduidelijk is:
Een bedrijf mag met zijn klanten communiceren versus onderstaande zin uit bovenstaand artikel:

Dit houdt ook in dat de automatische aanmelding voor de nieuwsbrief in het aankoopproces niet achter een vinkje mag staan in combinatie met het akkoord gaan met de algemene voorwaarden.

Reageer hier op

Myrna van Ballekom

8 maart 2012, 12:56

Beste Niels,

Een beetje een late reacties, maar sls je de algemene voorwaarden accepteert met een vinkje, dan mag het niet zo zijn dat je door middel van ditzelfde vinkje jezelf ook meteen inschrijft op de nieuwsbrief. Dit staat in bovenstaande artikel niet geheel duidelijk verwoord zie ik.

Reageer hier op

Gitaar leren spelen

27 december 2014, 14:39

Tegenwoordig worden er toch al zoveel gegevens verzameld via internet je moet gewoon voorzichtig zijn waar je je gegevens achterlaat

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF