Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Liever een goede lokale vindbaarheid, dan een verre advertentie!

Door: David Verhoeven

Geschatte leestijd: 2 minuten

Je raakt nog wel eens ondergesneeuwd door alle technische ontwikkelingen en opties. Mobiel internetgebruik blijft maar stijgen en we kijken toe hoe Google een opmars maakt in Voice Search. Maar hoe je het ook went of keert, als je iets in de buurt nodig hebt zal je het toch altijd lokaal gaan opzoeken. Het is niet gek dat bijna eenderde van alle mobiele zoekopdrachten lokaal gerelateerd zijn! Als je daar als bedrijf niet tussen staat, is de kans dus groot dat je veel relevante bezoekers en dus potentiële klanten misloopt. In dit blog geef ik je de laatste weetjes om het meeste uit je lokale SEO te halen.

 

Jouw Bedrijf, Google Mijn Bedrijf

Nog niks gedaan met lokale vindbaarheid? Bekijk dan het stappenplan: aan de slag met lokale SEO. Ben je wel gestart, dan zal je ongetwijfeld een Google Mijn Bedrijf (GMB) hebben aangemaakt. Maar wist je dat je veel meer uit een GMB-profiel kan halen? Zo kun je niet alleen je informatie weergeven, maar ook het laatste nieuws, evenementen en zelfs video’s van je bedrijf posten en onder de aandacht brengen. Volgens Google vertrouwen gebruikers een bedrijf sneller als het een zo volledig mogelijk ingevuld GMB-profiel heeft. De mogelijkheden om al binnen je GMB de interactie aan te gaan worden steeds verder uitgebreid.

Dashboard Functie

Log je in met hetzelfde account als GMB en zoek je je eigen bedrijfsnaam in Google, dan krijg je een aangepast GMB Dashboard te zien. Hier helpt Google haar GMB-gebruikers om een zo volledig mogelijk en up-to-date profiel te maken.

lokale vindbaarheid

What the FAQ?

Zoals je ziet op de bovenstaande afbeelding, krijg je de mogelijkheid om niet alleen veelgestelde vragen binnen te krijgen maar ook om het beste antwoord uit te lichten.

lokale vindbaarheid

Je zal als eigenaar van het profiel wel ‘on top of things’ moeten zijn, want iedereen kan ten alle tijden een vraag stellen. Zorg dus dat je een notificatie aanzet, zodat je zo snel mogelijk kan inspelen op de vraag.

Linke boel (extra links functie)

Voorheen kon je slechts 1 URL plaatsen op je Google Mijn Bedrijf profiel. Om bedrijven zo goed mogelijk op verschillende intenties te laten inspelen, kun je nu ook meerdere URL’s plaatsen die gebruikers direct van dienst kunnen zijn. Zo kun je als restaurant niet alleen naar je eigen website linken, maar daarnaast ook nog direct naar een bestemmingspagina van je website, bijvoorbeeld waar je direct eten kunt bestellen.

lokale vindbaarheid

Hoe je dit gebruikt in je voordeel is uiteraard per branche verschillend, maar vrijwel elk bedrijf heeft bestemmingspagina die direct relevant is voor eindgebruikers.

Chat voorpret

Als ultieme kers op de lokale SEO interactie taart, werkt Google nu aan een Messaging plug-in op je GMB-profiel. Mocht het GMB-profiel bij de klant nog vragen oproepen, kan hij of zij direct contact opnemen met de beheerder (meestal de eigenaar) via de chat.

lokale vindbaarheid

De message-functie inschakelen in simpel. Je koppelt het GMB-profiel aan een mobiel telefoonnummer en je kunt meteen alle vragen beantwoorden. Ook hier geldt: zorg dat je ten alle tijden snel kan reageren als je voor de messaging optie kiest. Voor nu wordt het alleen nog in Amerika en India getest.

Lokaal SEO advies nodig?

Net wanneer je denkt up-to-date te zijn, staat er weer een nieuwe SEO-ontwikkeling voor de deur. De SEO specialisten van RIFF zijn op de hoogte en kunnen je helpen om het meeste uit jouw lokale organische vindbaarheid te halen. Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak of advies.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF