Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Link Baiting: Hoe trek ik de juiste links aan?

Door: Wiep Knol

Geschatte leestijd: 4 minuten

Hoewel link baiting nog een relatief nieuw begrip is, is deze link marketing strategie in korte tijd zeer populair geworden. Jan en alleman lijkt tegenwoordig wel bezig met top-10 lijstjes om links aan te trekken. In plaats van je blind te staren op het aantrekken van grote hoeveelheden algemene links of traffic, is het belangrijker om te focussen op het aantrekken van de juiste links. En dit hangt deels af van de invalshoek die je gebruikt.

Definieer je doelen

Net als bij al je andere link marketing activiteiten begin je met het stellen van duidelijke doelen. Gaat het enkel om extra traffic? Wil je liever vaak gebookmarked worden? Of gaat het je puur om betere resultaten in de organische rankings? Bedenk goed wat je nodig hebt en wat je wilt, en maak dit SMART. Immers, als je geblindoekt in het wilde weg schiet met hagel raak je vast wel wat, maar of dat nu hetgene was waar je op richtte…

Er zijn vele doelen die je jezelf kunt stellen bij het creeeren van een link baiting campagne, maar onderdeel van deze doelstelling is (als het goed is) altijd een van de volgende punten:

  • Links (wil je een grote hoeveelheid, of alleen goede links?)
  • Traffic (wil je veel, of alleen zeer gericht bezoek?)
  • Buzz (is het alleen buzz of branding dat telt?)
  • Bookmarks (bookmark-bezoekers komen vaker terug)
  • Durability (telt enkel de korte termijn, of moet het doorlopen?)

Kies de juiste ‘hook’

Er zijn verschillende invalshoeken (hooks) waaruit je kunt kiezen. De meest belangrijkste hooks staan hieronder vermeld, inclusief het (gemiddelde) potentieel. Dit maakt het net wat makkelijker om de juiste hook voor je campagne te kiezen en te gebruiken.

Nieuws

Om de nieuws-hook goed in te kunnen zetten heb je commitment nodig, of stom geluk. Als jnewse (regelmatig) de eerste wilt zijn om iets te brengen, heb je veel voorwerk, een goed netwerk en veel graafwerk nodig. En zelfs dan moet je zorgen dat je de eerste bent en dat anderen jou bericht aanhouden als originele bron. Als dat lukt, is het echter vaak een garantie voor een groot aantal links.

Als het je lukt om deze invalshoek regelmatig te gebruiken, wordt je vanzelf gezien als autoriteit binnen je branche. Dit zorgt weer voor een solide stroom vaste bezoekers en veel natuurlijke links. Om dit te bereiken is echter veel tijd en moeite noodzakelijk.

Voorbeelden:

– Kom er als eerste achter dat er een PageRank update gaande is

– Schrijf iets over B-52’s die boven de VS vliegen

Hoeveelheid traffic ****
Hoeveelheid links ***
Kwaliteit van de traffic ***
Kwaliteit van de links ****
Buzz potentie ****
Bookmark potentie **
Levensduur **

Educatie & Informatie

De teachingeducatie- en informatie-invalshoek is een van de beste methoden om relevante links van hoge kwaliteit aan te trekken. Als je mensen meer leert over een onderwerp waar jij veel van weet, zorgt dit niet alleen voor vele links, maar het zet je ook neer als autoriteit over dit onderwerp.

Je kunt er zelfs voor kiezen om je educatieve of informatieve stuk continu up-to-date te houden, of om regelmatig met een nieuwe versie of aanvulling te komen, om zo ook in de toekomst links te blijven verkrijgen.

Voorbeelden:

– Aaron Wall’s 101 Ways to attract links

– Hoe maak ik van een blikje een WiFi antenna

Hoeveelheid traffic ***
Hoeveelheid links ***
Kwaliteit van de traffic ****
Kwaliteit van de links ****
Buzz potentie **
Bookmark potentie ****
Levensduur ****

Entertainment

Deze funinvalshoek is voornamelijk gericht op vluchtig vertier, en vertier converteert vaak slecht. Daarentegen is een grappige of creatieve invalshoek wel een uitstekende manier om aandacht en buzz te creeeren. Goed voor branding en (zeer) veel bezoekers dus.

In sommige gevallen (met name bij getargete entertainment) kan de entertainment-hook toch voor flink wat links zorgen. Helemaal als je regelmatig met entertainende stukken komt.

Voorbeelden:

– Ook actiematige sites vallen onder ‘Entertainment’

– Een lijst met vreemde plaatsnamen

Hoeveelheid traffic ****
Hoeveelheid links ****
Kwaliteit van de traffic ****
Kwaliteit van de links ***
Buzz potentie *****
Bookmark potentie **
Levensduur **

Resources

Met toolde resource-hook, waarbij je je content vormgeeft als naslagwerk, richt je je voornamelijk op bookmarks. De resource-invalshoek biedt eveneens ruimte voor tools, top-zoveel-lijstjes en lijsten met links, vanwege hun samenvattende en bruikbare karakter.

Link lijsten, waarbij je linkt naar meerdere relevante, bruikbare pagina’s over een bepaald onderwerp, zijn overigens een erg makkelijke link building techniek. Link simpelweg naar een artikel of pagina op een website waar je graag een link van zou willen hebben, en grote kans dat je de aandacht trekt. Als je content dan ook nog eens goed is, zou je zomaar eens een linkje terug kunnen krijgen.

Voorbeelden:

– Een website met enkel informatie over vitaminen

– Een overzicht van Social Media websites

Hoeveelheid traffic ***
Hoeveelheid links ****
Kwaliteit van de traffic ****
Kwaliteit van de links ****
Buzz potentie ***
Bookmark potentie ****
Levensduur ****

Controversie

Onder controversydeze risciovolle invalshoek vallen onder andere directe aanvallen op een merk, persoon of website, het aan de kaart stellen van (mis)standen of simpelweg een boos bericht. Deze hook is lang niet geschikt voor iedereen, maar aangezien Google lastig kan zien of een link positief of negatief is, wel erg aantrekkelijk voor degene die weinig om zijn of haar imago geeft. Of zich juist zo wil profileren.

Voorbeelden:

Fitna The Movie is vrij controversieel

– De donor show van BNN

Hoeveelheid traffic ***
Hoeveelheid links ****
Kwaliteit van de traffic ****
Kwaliteit van de links ***
Buzz potentie ****
Bookmark potentie *
Levensduur **

Eye Candy

Deze eye-candyinvalshoek verdient ook een eigen categorie. Hoe slecht de inhoud ook kan zijn, een goed design leidt de aandacht vaak voldoende af om toch links aan te kunnen trekken. Aparte afbeeldingen, stijlvolle website designs of foto’s van mooie vrouwen kunnen allen zelfstandig voor links zorgen.

Het feit dat de aandacht van je echte inhoud wordt afgeleid, geeft echter wel meteen aan dat de links niet altijd even relevant zullen zijn, en dat de bezoekers weinig converterend zullen zijn.

Voorbeelden:

– De wekelijkse foto’s van The Big Picture

– Het fraai vormgegeven Hema.nl

Hoeveelheid traffic ****
Hoeveelheid links ***
Kwaliteit van de traffic ***
Kwaliteit van de links **
Buzz potentie ***
Bookmark potentie ***
Levensduur ***

Widgets

Widgetswidget (soms ook gadgets genoemd) zijn kleine applicaties die eenvoudig op een website te plaatsen zijn. Er bestaan ontzettend veel widgets, maar de meeste hiervan bieden geen extra waarde voor zoekmachines. Bekende voorbeelden hiervan zijn de gadgets voor Hyves, iGoogle of iPhone. HTML widgets daarentegen, kunnen prima linkkracht doorgeven naar een andere website.

Zeer aparte, bruikbare of onderscheidende widgets kunnen een flink aantal links opleveren. Belangrijk hierbij is echter wel de uitvoering, de widget moet immers makkelijk binnen andermans website geintegreerd kunnen worden, en ook qua styling enigszins passen.

Voorbeelden:

– De widget van MyBlogLog

– Een 3D-zwangerschapswidget

Hoeveelheid traffic ***
Hoeveelheid links *****
Kwaliteit van de traffic ***
Kwaliteit van de links ***
Buzz potentie ***
Bookmark potentie **
Levensduur ****

De bijbehorende ratings zijn uiteraard geen garantie voor succes, en ze werken ook niet voor iedereen hetzelfde. Daarnaast is het ook mogelijk om hooks te combineren, bijvoorbeeld door een Educatief stuk te creeeren met de look en feel van Eye Candy.

Als je een succesvolle link baiting campagne wilt opstarten, is het belangrijk om jezelf eerst een doel te stellen. Als je voornamelijk het verkrijgen van extra bookmarks nastreeft, is een grappige invalshoek waarschijnlijk niet de beste keuze. Het zorgvuldig matchen van je doelstelling met je hook zorgt er dus voor dat je campagne succesvoller is, doordat je doel beter bereikt kan worden.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF