Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Linkbaiting: ’s werelds duurste linkbait

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 2 minuten

(deze post bestaat uit 2 delen, in de loop van de week volgt deel II)

Als er al een SEO afdeling bestaat bij BP dan zou die afdeling nu in zijn handjes knijpen, dankzij de olieramp is de online media aandacht voor BP explosief gegroeid. Online media aandacht vertaalt zich op zijn beurt in: links! Wat deze media aandacht exact doet met het linkprofiel van BP.com wordt toegelicht met data afkomstig van Majestic SEO.

Met behulp van MajesticSEO zijn de corporate websites van verschillende oliemaatschappijen qua linkprofiel vergeleken. De slachtoffers voor dit onderzoek zijn:

  • BP.com
  • Shell.com
  • Texaco.com
  • Total.com

1. Totaal aantal links

Theorie: Er zijn twee meeteenheden voor het beoordelen van een linkprofiel, enerzijds het totaal aantal links die verwijzen naar eenzelfde domein en anderszijds hoeveel verschillende domeinen er naar een website linken. Met deze gedachte worden 1000 links van een domein is de meerwaarde nihil in vergelijking tot een link van hetzelfde domein (afhankelijk van locatie). Het aantal verwijzende domeinen, in combinatie met een diversiteit aan C-class IP adressen is een belangrijke kwaliteitsgraadmeter voor SEO.

Voor het overzicht starten we met de toename van het totaal aantal links:

Bovenstaande grafiek geeft de maandelijkse toename aan links weer per website, hierbij is sinds mei 2010 een sterke toename te zien van het aantal nieuwe links per maand.

Dit is een cumulatief overzicht van het aantal backlinks per oliemaatschappij, hierbij is goed te zien dat Shell nog steeds het grootste linkprofiel heeft van alle maatschappijen. Total staat op de tweede plaats met een explosieve groei sinds september 2008, wat deels te verklaren valt aan de media aandacht voor conflicten in Byrma en Kenya. De BP olieramp is deels al terug te zien met een lichte stijging in mei 2010. Nu loopt data van Majestic een of twee maanden achter dus een beter overzicht is over een paar maanden zichtbaar.

2. Totaal aantal verwijzende domeinen

Het totaal aantal verwijzende domeinen is een goede graadmeter voor de kwaliteit van een linkprofiel, de statistieken:

Wederom starten wij met de toename van het aantal verwijzende domeinen per maand, hier kunnen wij duidelijk de groei van het BP.com linkprofiel zien, de linkgroei overstijgt grootste concurrent BP met bijna factor 2.

In cumulatief opzicht heeft BP nog veel in te halen ten opzichte van concurrent Shell, de eerste stijging is al zichtbaar maar wederom is het gebrek aan stijging het gevolg van de vertraging in de data van Majestic SEO ten opzichte van de periode dat de olieramp plaatsvindt, de cumulatieve data strekt tot 1 juni 2010.

3. Dieplinks

Theorie: Relevantie van dieper liggende pagina’s worden door een zoekmachine bepaald aan de hand van de interne linkstructuur maar ook op basis van links van externe bronnen (websites) naar een diepere pagina’s dan de homepage. Links naar  dieper liggende pagina’s dan de homepage worden ookwel dieplinks genoemd.

Aan de hand van de olieramp heeft BP zijn homepage aangepast, de homepage heeft voor de oliecrisis vanaf BP.com een redirect naar een speciale pagina (#2 in het overzicht) met een unieke url waar informatie over de olieramp aan bod komt. Het zal geen verrassing zijn dat deze speciale crisispagina prompt de meeste dieplinks ontvangt. Volgens Majestic heeft alleen de crisispagina ruim 60000 links verzameld afkomstig van bijna 4000 verschillende domeinen.

Opvallend is dat deze pagina veel relevante links ontvangt van .gov en .edu sites. Onder voorwaarde van een relevante link genieten links van .edu en .gov TLD’s  een hogere authoriteit in Google.

Tot slot

Negatieve publiciteit is niet per definitie slecht voor SEO, de zoekmachine maakt geen onderscheid tussen negatieve en positieve publiciteit. Negatieve links zijn onder aan de streep gewoon links!

Het kost een kleine 3 miljard maar dan heb je ook de duurste link bait ter wereld en niet zonder succes! Laten we hopen dat de laatste poging van BP om het lek te dichtten heeft gewerkt. Niet alleen om de schade te beperken maar ook om het effect van de ramp voor het linkprofiel te evalueren. Bij het oplossen van het probleem gaat de media aandacht liggen en kunnen wij in een paar maanden de laatste data verzamelen en echt kijken wat het effect is geweest.

(Later deze week deel II: Negatieve publiciteit, hoe ga je er qua link marketing mee om?)


Discussie- 6 reacties

Wouter Blom | Zoekmachine Marketing

19 juli 2010, 10:06

en dus? wat doet dit dan concreet voor hun vindbaarheid?

Reageer hier op

Kevin Verleg

19 juli 2010, 10:16

Hallo Wouter,

Zoals de meeste industry leaders op het internet doet ook BP niks aan on-site optimalisatie, waardoor het rendement uit deze kans nog niet optimaal wordt benut.

Wat dat betreft loop ik vooruit op de zaken, in deel II wordt dit verder uitgewerkt.

Reageer hier op

Leon Gerrits

19 juli 2010, 11:20

Het is een conspiracy! Ik denk dat ze het lek hebben gebruikt om hun online presence te versterken…

Reageer hier op

Kevin Verleg

19 juli 2010, 11:22

@Leon

Stel je voor, dat zou echt “evil SEO” zijn!

Reageer hier op

Anthony Game

21 juli 2010, 08:57

Het verspreidt zich inderdaad als een olievlek…

Reageer hier op

Hans

13 december 2010, 15:49

Komt deel 2 eigenlijk nog een keer? En wat zijn de resultaten als je er nu op terug zou kijken?

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF