Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

LinkedIn Direct Ads Plaatst Nederlandse Advertenties Voor 1,14 Euro CPM

Door: Michiel de Nijs

Geschatte leestijd: 3 minuten

Twee maanden geleden is er hier op Tribal Talk een blogpost verschenen over de nieuwe mogelijkheden die het advertentiesysteem van Linkedin Direct Ads biedt. Sindsdien heeft onze HR-afdeling het systeem gebruikt om de functie van New Business Manager onder de aandacht te brengen. Inmiddels is deze functie vervuld, reden genoeg om de belangrijkste bevinden hier te delen.

De campagne

Één van de mooie eigenschappen van LinkedIn Direct Ads is het targeten van advertenties. Omdat onze aanstaande New Business Manager niet perse uit onze branche hoeft te komen is er voor gekozen om de campagne in tweeën te splitsen. Een campagne werd gericht op mensen uit de Internet industrie (23.500 profielen) en een tweede campagne richtte zich op mensen die een verkoopgerelateerde functie uitoefenen (76.500 profielen).

Nederlandse advertentieteksten

Steeds als je een nieuwe advertentie live wil zetten of een bestaande advertentie aanpast wordt deze gekeurd. Na de vorige blogpost bleek al snel dat er geen Nederlandse advertentieteksten geaccepteerd zouden worden. Maar dit blijkt niet het geval te zijn!

linkedin-direct-ads-review

In eerste instantie hebben we een Engelstalige advertentie ingediend welke na een dag was goedgekeurd. Hierna hebben we een Engelstalige advertentie met een Nederlandse url ingediend, met succes. Daarna hebben we  een Nederlandse advertentietekst ingediend, en deze kwam warempel door de keuring heen. Het loont dus zeker om te experimenteren met Nederlandse advertentieteksten, dit wil echter niet zeggen dat LinkedIn ze nu opeens accepteert. Het keuringssysteem is gewoon (nog) niet geheel waterdicht.

CPM of CPC?

Omdat je als adverteerder kunt kiezen of je op basis van CPC of CPM wilt adverteren hebben we onderzocht welk model het meest interessant is. Al snel kwamen we erachter dat het aantal vertoningen zeer gering was. Door het ophogen van de CPC en CPM prijs verwachtte we dat daarmee het aantal vertoningen zou toenemen.  Omdat je meedoet aan een veiling die vergelijkbaar is met het Google Adwords systeem zouden we daarmee concurrenten kunnen wegconcurreren.

Zelfs het ophogen van de CPC prijs tot een bedrag van 10 dollar per klik mocht niet baten. Het aantal vertoningen bleef relatief laag. Een mogelijke reden hiervoor is dat er alleen LinkedIn Direct Ads worden geplaatst als er LinkedIn zelf geen (beeld)advertentie wil tonen. Tijdens de periode waarin wij hebben geadverteerd was er continu een banner van een telecomaanbieder zichtbaar. Wellicht dat deze steeds voorrang heeft gekregen op het LinkedIn Direct Ads systeem en daarmee het aantal vertoningen dat we hiermee konden inkopen sterk heeft beïnvloed.

Hieronder de resultaten die we hebben geboekt tijdens een periode van vijf weken.

linkedin-direct-ads-results

Zoals je kunt zien is het aantal vertoningen zeer gering. Wat opvalt is dat er maar één iemand heeft geklikt op een advertentie. Deze klik kostte ons $3,78 aangezien hier op CPC-basis geadverteerd werd. Als je kijkt naar het aantal impressies die voor dit bedrag zijn uitgeleverd dan blijkt de keuze voor CPC zeer aantrekkelijk kan zijn. Teruggerekend hebben we voor dit bedrag 2366 impressies ingekocht, wat neerkomt op een CPM-tarief van $1,60. Dit is $1,40 lager dat het minimale bedrag dat je moet bieden als je op basis van CPM wil adverteren.

Uit de resultaten kan ook worden opgemaakt dat het werkelijke bedrag dat je per impressie of klik betaald lager ligt dan het geboden bedrag. In de advertentiegroep waar op CPC-basis werd geadverteerd lag de werkelijke klikprijs $1,28 lager ($5 – $3,78). In de advertentiegroep waar op CPM-basis geadverteerd werd lag de werkelijke CPM-prijs $ 1,75 lager. Omgerekend kwam het werkelijke CPM-tarief uit op $1,25 terwijl het minimale bedrag van $3 werd geboden.

Conclusie

Mocht je als internet marketeer op zoek zijn naar een manier om veel impressies en kliks te genereren dan lijkt dit systeem niet de juiste keuze. Daarbij moet wel de kanttekening geplaatst worden dat het moment waarop de advertenties live gezet worden wellicht bepalend kan zijn voor het bereik. Ik verwacht dat er namelijk veel meer impressies uitgeleverd kunnen worden als LinkedIn zelf geen (beeld)advertenties inzet.

De kosten voor het tonen van een tekstadvertentie zijn aan de lage kant. Waar lukt het je tegenwoordig nog om tegen een CPM tarief van omgerekend € 1,14 te verschijnen op een prominente plek? Mede hierom zou ik LinkedIn Direct Ads wel inzetten om bijvoorbeeld de aandacht te vestigen op een bedrijf, dienst, product, persoon of vacature.

Onze doelstelling was het onder de aandacht brengen van een vacature bij het juiste publiek. Ik kan zeggen dat dit zeker gelukt is, al hadden we natuurlijk op grotere resultaten gehoopt. Het resultaat dat echter telt is dat de vacature inmiddels vervuld is, toch jammer dat het niet de persoon is die op onze advertentie heeft geklikt.

Discussie- 3 reacties

Steven

30 juni 2009, 13:30

en zo krijgt LinkedIn steeds meer mogelijkheden. Benieuwd waar het schip strandt!

Reageer hier op

stefan rooyackers

6 oktober 2010, 14:39

Klopt,
Ook mijn ervaringen zijn dat dit media nog niet optimaal is terwijl het een enorme potentie heeft.
Hetzelfde geldt voor Facebook en Hyves. Ook deze kunnen op deze manier niet echt concurreren met Google Adwords.
Jammer, want wat meer keuze voor internet marketeers is welkom

Stefan

Reageer hier op

Job

17 november 2010, 09:20

waarom accepteert linkedin bij mij alleen engelstalige ads?

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF