Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

LinkedIn & SEO

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 1 minuut

Wat, waar en hoe kunt u LinkedIn optimaliseren?

linkedinIn Nederland zijn al meer dan 2 miljoen profielen aangemaakt op LinkedIn. Wereldwijd is LinkedIn het grootste zakelijke sociale netwerk met meer dan 120 miljoen leden in meer dan 200 landen. Het is beschikbaar in 9 talen, maar nog niet in het Nederlands. LinkedIn kan op allerlei manieren gebruikt worden. Wij zullen een aantal tips geven voor het maken van een persoonlijke profiel, bedrijfsprofiel, groepen en hoe LinkedIn kan helpen bij SEO ofwel zoekmachine optimalisatie.

Het persoonlijke profiel

Een persoonlijk account op LinkedIn is áltijd nodig. Zonder dit profiel blijven alle andere opties van LinkedIn niet bereikbaar. In het persoonlijk profiel kan allerlei informatie verstrekt worden,  waardoor een soort online CV opgebouwd wordt. Overal staat een klein ‘edit’ knopje waarmee de relevante informatie aangepast kan worden.

Binnen het persoonlijke profiel bestaat de mogelijkheid om drie websites op te geven. LinkedIn vereist dat er een categorie aan deze websites meegegeven wordt, bijvoorbeeld persoonlijk of zakelijk. Echter, wanneer u dit doet kan er geen tekst meegegeven worden aan de link en dus weet de bezoeker van het profiel (en dus ook de zoekmachine) niet precies waar deze link naar toe gaat (zie het voorbeeld hieronder). Door de optie ‘Other’ te kiezen bij het profiel, kan er wel een omschrijving ingevoerd worden. Dit is zoekmachine- en gebruikersvriendelijker:

websites-zonderother

websites-other

De bedrijfspagina

bedrijsprofielDaarnaast biedt LinkedIn de mogelijkheid om een bedrijfspagina aan te maken die gebruikers kunnen ‘volgen’. Dit is vergelijkbaar met de Facebook pagina voor bedrijven die mensen ‘leuk’ kunnen vinden. De kracht hier is dat de URL beïnvloed kan worden. De URL voor Tribal Internet Marketing op LinkedIn is bijvoorbeeld: https://www.linkedin.com/company-beta/39842//

Dit is een krachtige manier om het bedrijf beter te profileren. Bovendien kunnen hier ook status updates worden gepost en op deze manier kunnen bijvoorbeeld nieuwsberichten goed gedeeld worden. Hierin kunnen links naar de website worden verwerkt om zo het bezoek naar én de kracht van de website te vergroten.

De groepen

groepen Groepen op LinkedIn zijn een plaats voor professionals binnen een vakgebied om samen te komen en kennis te delen en vragen te stellen.  Zo is er bijvoorbeeld een groep ‘Bakkerij specialisten’ voor vakmensen in de bakkerijwereld en ‘Koninklijke Nederlandse Slagersorganisatie’ voor ambachtelijke slagers. Maar ook groepen zoals ‘Online Marketing Nederland’ en ‘CRM Experts’ vindt u op LinkedIn. Voor elk vakgebied is vaak wel een groep te vinden. Naast de functie van kennisdeling zijn groepen ook handig voor ‘linkbuilding’ omdat hier af en toe gerust een link naar de website verwerkt kan worden.

Dé drie SEO tips

  1. Voeg uw website toe aan uw persoonlijke profiel met een omschrijvende naam om zo de gebruiksvriendelijkheid en SEO vriendelijkheid te vergroten.
  2. Maak een bedrijfspagina aan en zorg voor een beschrijvende URL om zo de branding en verwijzingen naar de website te vergroten
  3. Participeer in beroepsgerelateerde groepen om uw kennis te vergroten, te delen en om het aantal links naar uw website te verhogen.

Discussie- 1 reactie

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF