Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Linklove… the final edition

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 4 minuten

Afgelopen vrijdag 15 maart heeft voor de laatste keer het Linklove event plaatsgevonden. Tijdens dit event zijn door de jaren heen de nieuwste inzichten op het gebied van linkbuilding/linkpopulariteit ter sprake gekomen. Echter door de veranderingen in de markt is er besloten om hier geen vervolg meer aan te geven. Ik mocht vanuit Tribal Internet Marketing dit event bijwonen en baalde vooraf van de wetenschap dat dit de laatste keer Linklove zou zijn. Aan het einde van de dag was het me duidelijk; Distilled (organisator van het event) heeft geen keus. Linkbuilding zoals dat voorheen bestond, bestaat niet meer.

Linklove

Van kwantiteit naar kwaliteit

Het aanvragen en geplaatst zien te krijgen van kwantitatieve links, wat in het verleden zorgde voor snelle positiestijgingen, heeft geen toegevoegde waarde meer voor de bezoeker. Voor de bezoeker ja, aangezien we moeten denken vanuit de bezoeker en niet vanuit de zoekmachine. Daarbij kan het zo zijn dat wanneer Google in de gaten krijgt dat er massa’s aan kwantitatieve links naar de website verwijzen je gestraft wordt (Penguin update). Kortom kwantiteit ligt achter ons en kwaliteit heeft de (stabiele) toekomst.

Het vergaren van sterke kwaliteit links neemt vele malen meer tijd in beslag dan de makkelijkere kwantiteit links. Daarom is de drempel momenteel nog erg laag om terug te vallen naar kwantiteit, dit is dan ook een grote valkuil. Ik, en vele met mij, zijn van mening dat er niet meer moet worden gedacht vanuit Google. Wanneer er bijvoorbeeld een zeer goed informatief artikel geschreven wordt kan dat artikel opgepakt en geplaatst worden door andere websites. Hier kan verwijzend verkeer (en op termijn wellicht ook conversies) uit komen. Daarbij zal Google waarde hechten aan het artikel dat toegekend zal worden aan het domein. Hier vang je dus twee vliegen in een klap. Ja, dit kost meer tijd ten opzichte van de kwantiteit links. Maar ga eens na, hoeveel bezoek is er nu echt gekomen vanuit een link op een pagina die nog nooit geïndexeerd is door Google?

Kunnen we nog spreken over linkbuilding?

Zou je nog echt bezig moeten zijn met linkbuilding? Of moet je dan toch een andere weg inslaan? Ik denk het laatste. Begrijp me niet verkeerd, niet alle directory links zijn slecht, deze zorgen in mijn optiek juist voor een goede balans tussen kwantiteit en kwaliteit. Maar waar in het verleden het linkprofiel vooral bestond uit kwantiteit zou juist nu het overgrote deel uit kwaliteit links moeten bestaan.

Om de kwaliteit links te verkrijgen dien je creatiever dan voorheen te zijn en content te creëren die interessant is voor je doelgroep. Een onderzoek of een infographic op basis van statistieken, dat soort zaken worden online gedeeld en zorgen voor een natuurlijke toename van de juiste soort links.

De link is niet de finishlijn!

Is het je gelukt om bijvoorbeeld door een goed onderbouwd onderzoek een verwijzing geplaatst te krijgen op een super website, dan is dat niet de finishlijn. Je hebt nu een ingang gecreëerd die je nog beter zou kunnen benutten. Schrijf bijvoorbeeld na verloop van tijd een artikel dat aansluit op het vorige. Hiermee doe je de lezers een groot plezier en zal je zelf (hoogstwaarschijnlijk) nog een verwijzing krijgen naar je website. Als je in je achterhoofd houdt dat het de mensen zijn die naar je zullen linken en dat dat niet de website is, zal je begrijpen dat het schrijven van een inhoudelijk goed onderbouwd artikel de basis is voor het vergaren van externe verwijzingen.

De titel van een artikel

Het formuleren van een titel kan het succes van een artikel maken of breken. Daarom kan het zo zijn dat je over een juiste titel dagenlang moet nadenken. Veel mensen scannen de artikelen die ze voorgeschoteld krijgen op basis van de titel. Net zoals je doet wanneer je de krant leest. Daarnaast worden artikelen steeds meer via social media kanalen verspreid waarbij in eerste instantie alleen de titel getoond wordt voordat het in zijn geheel te zien is. Bedenk daarom goed wat je in de titel gaat zetten.

Persoonlijke pagina op je website

In sommige gevallen zullen mensen niet naar je gewenste url gaan linken omdat ze vinden dat de pagina van de website te commercieel is ingestoken. Dat is natuurlijk een gemiste kans, zeker wanneer je erg veel tijd hebt gestoken in een onderzoek of het vergaren van data. Een mogelijkheid om alsnog een link te krijgen is door het creëren van een persoonlijke pagina. Op deze pagina kun je wat meer over jezelf vertellen (ervaring, welke artikelen heb je nog meer geschreven, etc.). Hierdoor zal er toch naar je website gelinkt worden en wanneer de pagina goed in de structuur zit, draagt het bij aan de totale populariteit van de website.

Een lokale onderneming en toch bloggen, het kan!

Met bloggen creëer je naast content ook een stukje autoriteit. Echter wanneer je een kleine lokale onderneming bent zal de input voor artikelen minimaal zijn. Dit omdat je weinig nieuws hebt om te delen. Deze gedachte gaat echter niet helemaal op. Je kunt namelijk ook bloggen over nieuwszaken die in je omgeving plaatsvinden of hebben plaatsgevonden. Deze artikelen kan je vervolgens onder de aandacht brengen bij lokale journalisten en/of webredacteuren. Wellicht dat het niet op de korte termijn verwijzingen op zal leveren maar deze komen vanzelf. Vergeet daarbij niet dat ieder artikel een link op zal leveren. Het zal, zeker in eerste instantie, een kwestie van investeren zijn.

De overgang

De hierboven beschreven manieren om aan kwaliteit links te komen lijken in totaal niet op het in bulk aanvragen van kwantiteit links zoals voorheen. We kunnen dus bijna niet meer spreken over linkbuilding maar meer over online PR. Vandaar dat de keuze van Distilled om dit de laatste editie van Linklove te laten zijn begrijpelijk is. Mijn gevoel in het begin van teleurstelling van de laatste editie Linklove ging gaandeweg de dag over naar begrip. Vol enthousiasme kijk ik uit naar het volgende event van Distilled: “Searchlove”. Hierin zullen ongetwijfeld technieken besproken worden om aan deelbare, interessante en unieke content te komen en deze te kunnen delen, om zodoende te werken aan je online populariteit en wellicht een link te scoren!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF