Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Local SEO volgens Greg Gifford (@greggifford)

Door: Erik Altink

Geschatte leestijd: 3 minuten

Op 9 april kwam Greg Gifford tijdens #BrightonSEO vertellen hoe je je lokale zoekmachine optimalisatie op orde brengt. Greg is een SEO die veelvuldig spreekt, een blog bijhoudt op autorevo.com/blog, en één van de 40 specialisten (wereldwijd) die jaarlijks bepalen wat de factoren zijn die volgens MOZ local de zoekmachineposities bepalen. Een spreker die dus weet waar hij het over heeft.

Een kanttekening is dat Greg Amerikaans is, het publiek voornamelijk uit de UK komt en nog niet alles ook voor Nederland geldt. Het is echter goed om te weten wat er aan staat te komen en voorbereid te zijn.

brighton seo

Greg had de dag opgedeeld in 3 presentaties (geheel in filmthema). Ik zal in dit artikel een korte samenvatting geven en in latere artikelen per onderwerp wat meer toelichten.

De drie presentaties, genaamd “How to not suck at Local SEO”, “You Don’t Need a Huge Brain to be a Local SEO Superhero” en “Content Social, & Reviews” waren gevuld met veel van de kennis van Greg en boden handvatten voor de aanwezige SEO specialisten.

Local SEO is een must

Local SEO: er voor zorgen dat een website goed scoort voor een zoekopdracht in een geografisch gebied. Local SEO is een must voor elke onderneming die klanten in een bepaald gebied bedient! Bezoekers bekijken ook andere (concurrerende) websites dus moet je er voor zorgen dat jouw website gezien wordt plus een fantastische gebruikerservaring leveren.

Naast de factoren die de traditionele resultaten bepalen zijn er aanvullende factoren die de lokale resultaten bepalen. Greg loopt de Google updates (Panda, Penguin, Hummingbird en Pigeon) langs, en geeft onder andere aan dat het speelveld continu in beweging is. Belangrijk om te weten, is dat je content van hoge kwaliteit moet zijn (Panda), je links goed moeten zijn (Penguin) en je content conversatiegericht moet zijn (sinds Hummingbird is 9 van de 10 zoekresultaten conversatiegericht).

Barnacle seo

Sinds Pigeon is de straal met lokale zoekresultaten kleiner en verschilt deze per zoekopdracht. Ook zie je minder “7-packs”, Google My Business vermeldingen, maar weergaven van 3 of zelfs maar 1 lokaal bedrijf. Ook lijkt Google voor lokale zoekopdrachten een voorkeur te hebben voor directory websites. De tip is: pas “Barnacle SEO” toe. Dit is het zorgen dat als in Google een directory website hoog scoort dat jij op die website staat. De meest recente wijziging waar je erg goed op moet letten is de aanpassing van de Google richtlijnen (in december 2014 ge-update). Zaken die eerder door Google werden aangemoedigd leveren nu een penalty op. Heb je deze update dus gemist dan kan je flink in de problemen komen! Laat je gegevens daarom regelmatig even nalopen zodat je niet voor nare verassingen komt te staan.

Zoals gezegd is Greg een van de 40 specialisten die de MOZ Local Search Ranking Factors “bepalen”. Een lijst met factoren waarvan die 40 specialisten denken dat ze het meest uitmaken voor een goede positie.

brighton seo

En verder…

Ik zal in een later artikel ingaan op de details, maar belangrijk om te weten is dat 21% zou worden bepaald door elementen op je website zelf, 18,3% door signalen die worden afgegeven vanuit je linkprofiel, 15,5% door vermeldingen op externe websites en 14,7% door Google My Business.

De tweede presentatie was voornamelijk gericht op de specialisten in de zaal en nog specifieker op de agencies. Richtlijnen waar je je aan moet houden, waaraan je een slechte partij herkend en welke tools je kunt gebruiken.

De derde presentatie was weer gericht op de websites en eindgebruikers en bevatte voornamelijk adviezen over content en social media. Over het gebruik van reviews (hoe, wat, waar en waarom). Richt je op Google voor reviews, maar vergeet ook zeker andere partijen niet (Apple Maps gebruikt reviews van andere partijen).

Dingen die je niet moet doen zijn het faken van reviews (zelf schrijven) of externe reviews overnemen op je eigen website (als eigen content). Google kan dan beoordelen dat je blijkbaar die reviews hebt laten plaatsen en geeft er dan geen waarde meer aan. Ook kan faken leiden tot een grote bende waar je niet meer uit komt. Reageer ook goed op slechte reviews (behalve als de slechte review geplaatst is om een reactie uit te lokken) en draai een slechte ervaring daarmee om naar iets positiefs.

Het laatste stuk van de dag ging over social media. De take away was dat de meeste bedrijven hier gewoon erg slecht in zijn en dat er dus kansen liggen om het beter te doen. Het meest belangrijke aan social media is dat je dit ook sociaal moet aanpakken. Doe het niet om iets te verkopen, maar doe het omdat je sociaal bent. Greg adviseert de 80 / 20 regel: plaats 80% van de tijd iets waardoor je binding krijgt met je klanten en 20% van de tijd een bericht dat marketing gericht is. Alleen dan slikken je bezoekers het en volgen ze je en kan je ze uiteindelijk iets verkopen.

Dit is in het kort waar Local SEO over ging, maar er is over de verschillende punten nog veel meer te vertellen en daarover binnenkort meer op het Easy blog!

Heb je vragen, laat dan een comment achter, dan probeer ik daar in het volgende artikel gelijk antwoord op te geven.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF