Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Location Extensions: nieuwe manier om bedrijfsadvertenties te tonen in Google

Door: Pieter Willemsen

Geschatte leestijd: 1 minuut

Sinds kort biedt Google AdWords een nieuwe manier om lokale bedrijfsadvertenties weer te geven:  location extensions (of  in het Nederlands: locatie-extensies). Met deze location extensions is het mogelijk om AdWords campagnes uit te breiden met advertenties waarin op dynamische wijze relevante bedrijfsinformatie is toegevoegd.

In het geval van top placements verschijnt er dan een vetgedrukt plusteken bij de AdWords advertentie . Wanneer de bezoeker op  het plusteken klikt dan ontvouwt zich een aanvullende advertentie die zo’n vier keer groter is dan standaard advertenties. Hierin wordt een kaart van Google Maps getoond die de locatie van het bedrijf aangeeft. Ook wordt nogmaals de naam, het adres en het telefoonnummer van het bedrijf weergegeven. Wannneer de advertentie aan de rechterkant verschijnt dan worden alleen de adresgegevens vertoond en is het plusteken niet zichtbaar.

europcar-local-extension

Door de toevoeging van een vetgedrukt plusteken met aanvullende adresgegevens valt de advertentie meer op dan de advertenties die nog geen gebruik maken van location extensions. Het is waarschijnlijk dat er, en zeker in de beginfase, meer bezoekers op deze advertenties zullen klikken wat de CTR en dus de kwaliteit van de campagne ten goede zal komen.

Deze advertenties kunnen worden gemaakt door je AdWords-campagne te koppelen aan je Bedrijfscentrum (Local Business Center of LBC) account. Het is echter ook mogelijk om handmatig adressen in AdWords invoeren.

add location extensions

add location extensions

Zodra de location extensions zijn aangemaakt herkent Google de locatie van de gebruiker aan het IP-adres of  aan de plaatsnaam/regio die in de zoekterm wordt gebruikt en worden er relevante adressen bij de tekstadvertenties vertoond. Als de locatie van een gebruiker niet kan worden bepaald, of als er geen relevante adressen zijn om te vertonen, dan zal de advertentie zonder een adres worden vertoond.

Enkele belangrijke verschillen voor advertentie-extensies in de nieuwe AdWords-interface:

  • Je hoeft niet langer je bedrijfsnaam te vermelden in de eerste regel van de advertentietekst.
  • Standaard wordt de advertentietargeting niet beperkt wanneer je advertentie-extensies op campagneniveau instelt. Als je je op gebruikers in een bepaald gebied wilt richten, dan koppelt je het relevante adres als advertentie-extensie. Google zorgt er voor dat de advertentie wordt weergegeven aan gebruikers die zich in dat gebied bevinden of op zoek zijn naar iets wat betrekking heeft op dat gebied.

Voor meer informatie over het bewerken van lokale bedrijfsadvertenties in de nieuwe interface zie ook location extensions sectie in Google AdWords.

Discussie- 2 reacties

Nieuwe PLA advertentievorm - sqoops

24 september 2014, 05:27

[…] berichten:  – Location Extensions: nieuwe manier om bedrijfsadvertenties te tonen in Google  – Nieuwe targetingopties voor tablets in AdWords?  – Google […]

Reageer hier op

Google trekt stekker uit Form Extension - sqoops

1 oktober 2014, 08:27

[…] berichten:  – Location Extensions: nieuwe manier om bedrijfsadvertenties te tonen in Google  – Google Shopping in de SEA resultaten  – Google Shopping is […]

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF