Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Long-tail Keyword Management

Door: easy_admin & Redactie

Geschatte leestijd: 1 minuut

Nog te vaak zie ik problemen bij marketeers bij long-tail keyword management waardoor ze niet of nauwelijks effect hebben. Voornamelijk bij advertentiebudgetten die in de tientallen, honderden of duizenden per dag lopen kan dit een desastreus effect hebben.  In deze blog probeer ik hier wat dieper op in te gaan waardoor er hopelijk wat meer bewustwording zal worden gecreëerd bij online marketeers.

Het probleem

Kijk naar deze twee zoektermen. Welke is beter?

Keyword klikken Kosten Conversies
Stokpaardje Speelgoed 1000 €76,45 20
Houten Stokpaardjes Shop 25 €14,20 0

Velen zullen in de bovenstaande situatie zeggen dat de zoekterm “houten Stokpaadjes Shop” een ‘slechte’ zoekterm is, maar is dat wel eigenlijk wel zo?

Als je gaat kijken naar hoeveel klikken de zoekterm “stokpaardje speelgoed” nodig heeft gehad voor een conversie, namelijk 1000/20= 50 klikken, zie je dat het nog niet reëel is te zeggen dat “Houten Stokpaardjes Shop” een slecht zoekwoord is. Op deze manier zou je dus in de toekomst veel conversies laten liggen wanneer je de zoekterm onderbreekt of uit de campagne verwijdert.

Betere aanpak

Een betere aanpak om de effectiviteit van de long-tail zoektermen te bepalen, is door deze (long-tail zoektermen) te groeperen met het aantal klikken dat zij hebben ontvangen en het totaal te meten. Hieronder zie je het voorbeeld.

Klikken Ranking Kosten Totaal Klikken Conversies Klikken/Conversies Type Zoektermen
1 tot 5 €3.125 15.472 391 39,57 Categorie
6 tot 10 €2.044 13.304 277 47,97 Breed
11 tot 50 €1.865 73.650 1.624 45,35 Categorie
51 tot 100 €3.227 39.132 857 45,69 Categorie
101 tot 500 €1.432 59.086 1.264 46,74 Categorie
500+ €2.557 233.234 7.637 30,54 Brand / Corporate

De best presterende groep in dit voorbeeld is de groep met 500+ klikken per zoekwoord, en de slechtst presterende groep is de 6 tot 10 klikken per zoekwoord. Dit is ook wel te verwachten aangezien het Brand zoektermen zijn, deze hebben over het algemeen een hoger conversiepercentage dan overige zoektermen.

Wanneer je het op deze manier doet heb je al schonere data en zal het wat makkelijker voor je worden om een oordeel te vellen over één of meerdere van je long-tail zoektermen en/of groepen.

‘Het moraal van het verhaal is; kijk altijd goed naar het gemiddeld aantal klikken dat je nodig hebt voor een conversie voordat je conclusies gaat trekken – meten is weten!’

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF