Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

M-commerce event

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 2 minuten

Het m-commerce event in Amsterdam was een leuke opening van het nieuwe jaar.

Het evenement begon met marktonderzoek van Forrester. Miljoenen mensen zijn verbonden met het internet en steeds meer producten worden verbonden. Ga na of je in je huishouden een van de volgende producten hebt: PC, laptop, Playstation 3, tablet, smartphone, etc.

Cijfers mobile commerce

Allereerst enkele cijfers als basis over mobile commerce (of agile commerce):

  • 28% van de volwassen Nederlanders heeft wel eens ‘online kopen, offline ophalen’ gebruikt.
  • 29% van de volwassen Nederlanders vertrouwt op de meningen van anderen wanneer ze online aankoopbeslissingen nemen.
  • 24% van de volwassen Nederlanders gebruikt dagelijks mobiel internet.
  • Nederlanders gebruiken in 69% van de gevallen meerdere kanalen voordat ze kopen. Dit hoort tot de top van Nederland.

Gebruiker staat centraal

De gebruiker staat centraal. Misschien een dooddoener voor marketing ingestelde bedrijven, maar dit is belangrijk om te begrijpen dat de consument bepaalt via welk kanaal ze informatie willen. Ze kiezen er zelf voor om op Youtube een filmpje over het product te zien, in Google Shopping naar de productreviews en in kieskeurig de goedkoopste prijs. Wellicht willen ze ook op Facebook zien met welk bedrijf ze te maken hebben of hoe goed een bedrijf hun service verleent op Twitter.

Hierbij wordt mobile gezien als de lijm tussen offline en online. De online kanalen kunnen via een mobiele telefoon bijvoorbeeld in de winkel bekeken worden.

Wat doet men mobiel?

Opvallend is dat slechts 5% van de Nederlanders hun mobiel wel eens gebruikt hebben om iets te kopen. Het gemiddelde in Europa ligt op 8%. Dat terwijl Nederland wel erg multichannel is ingesteld. In de zaal werd er gediscussieerd over hoe dat kan. Argumenten die voorbij kwamen zijn het ontbreken van een breed geaccepteerd betaalmiddel zijn, het achterblijven van m-commerce geoptimaliseerde websites, de cultuur die er nog niet klaar voor is. Waarschijnlijk zal het een combinatie van factoren zijn.

Waarom gebruiken Nederlanders dan wel hun mobieltje?

  • Ruim bovenaan stond op de openingstijden van een winkel te vinden (-/+ 15%)
  • Een winkel in de buurt vinden (-/+ 10%)
  • Status van een online order bekijken (6%)
  • Prijzen tussen online en de winkel te vergelijken (5%)
  • Online productinformatie opzoeken (4,5%)

Aanvullende redenen: informatie over een instore promotie vinden, reviews lezen, couponcodes opzoeken, items kopen die niet in de winkel op voorraad zijn.

De bron kan je opvragen bij Forrester.

Mobiel internet toepassen

Met dit in gedachten kun je mobiel internet gaan toepassen. Bepaal een strategie die niet alleen gericht is op het direct verkopen via mobiel, maar ga na waar de behoeften zijn van consumenten en hoe je hier in kan voorzien. De data van Forrester geeft daar goede inzichten in.

Praktische uitwerkingen kunnen zijn:

  • Tesco (een supermarkt) waar je een routebeschrijving krijgt hoe je naar het door jouw gezochte product kunt lopen.
  • Offline scannen en online in je winkelwagentje plaatsen.
  • Pizza expres waar je via Paypal mobiel kan betalen.
  • Offline gepersonaliseerd adverteren (dynamische schermen) op basis van de locatie van GPS.
  • Denk ook aan SMS! Een mooi voorbeeld van Paul Skeldon: Als kapper zijn kan je bij het maken van een afspraak met de klant het telefoonnummer vragen. Zes weken later, op een rustige dag, SMS je dat er vandaag 10% korting is. SMSjes worden veel vaker geopend dan e-mails. Uiteraard moet dit wel in lijn liggen met de wetgeving. Het idee is in ieder geval prima.
  • Paypal heeft een interactieve winkelruit gemaakt. Als de winkels gesloten zijn, kan men met hun mobiel de winkelruit bedienen en zo de producten die ze achter het glas zien bekijken in 3d in hun winkelmandje plaatsen en zelf bestellen.

Conclusie: denk goed na!

Opvallend tijdens het hele event was dat veel bedrijven nog zoekende zijn naar een geschikte strategie en inzet van m-commerce. Een aantal partijen zijn pionier, enkele anderen volgen “omdat de concurrent het doet” of gooien eenvoudig hun huidige assortiment in een mobile friendly jasje.

Duidelijk is dat je goed moet nadenken over wie je mobile consument is, waar zijn mobiel voor gebruiken en wat je als bedrijf wil uitstralen en bereiken (met de klant centraal!).

De eeuwige vraag tussen een app maken of een mobile site had Corine van Drunen een interessant vuistregel: Wanneer bezoekers je site niet regelmatig bezoeken, moet de drempel laag zijn en is een mobiele site verstandig. Wanneer het om herhaalbezoek gaat dan mag de drempel groter zijn, omdat je dan ook meer kan bieden.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF