Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

19 januari 2017

Welkom bij Tribal! Ik hoop dat je vindt wat je zoekt, want “online zoeken & vinden” dat is waar Tribal sinds 1999 sterk in is.

Lees meer over mij >>

Tribal stelt voor: holdingdirecteur Tobias Walraven

Door: Jeannette Franken

Geschatte leestijd: 3 minuten

Begin dit jaar kwamen we met groot nieuws over onze partnership met The Webcare Company en Jaagers. Tijd dus om onze partners beter te leren kennen. In dit artikel maken we kennis met Tobias Walraven. Voormalig directeur van The Webcare Company en nu CEO van de nieuw ontstane TWC Holding. Lees meer over de samenwerking, zijn visie op online en onze internationale ambities.

Wie is The Webcare Company?

The Webcare Company is de specialist op het gebied van nieuwe kanalen, zoals social media, en contact tussen consumenten en bedrijven.

TWC is samen met Tribal en Jaagers een partnership aangegaan. Vertel!

Hoewel we ons als specialist heel comfortabel voelen in onze eigen expertise, geloven we er niet in dat je de klantreis in stukjes kunt hakken. Wij zijn gespecialiseerd in het contact tussen klanten en bedrijven via social media, maar deze klanten nemen over het algemeen pas contact op via social media na een aankoop op de website of naar aanleiding van een marketingcampagne. Wij geloven erin dat je een klant integraal over een klantreis moet bedienen en willen dat dus ook aan kunnen bieden.

Daarnaast focust The Webcare Company zich heel erg op klantenservice via social media. Maar naarmate we meer volwassen worden zien we dat ook marketing en sales onderdeel van social media worden. Daarom willen we onze opdrachtgevers ook verder kunnen helpen met vragenstukken op het gebied van e-commerce en online marketing. Door de samenwerking met Tribal en Jaagers is dat mogelijk.

Hoe gaan jullie samenwerken?

Alle drie bedrijven hebben hun eigen identiteit, eigen partners en eigen verdienmodellen. Door Commercie, Finance en HR vanuit de groep te coördineren kunnen de individuele bedrijven blijven doen waar ze goed in zijn. In nieuwe markten zullen we eerder met één gezicht naar buiten treden dan in onze huidige markten en bij onze huidige klanten. Hier zullen we het tempo van integratie deels laten bepalen door de snelheid waarin we gezamenlijke projecten kunnen doen.

Het bundelen van expertises

Door onze expertises te bundelen bieden we onze gezamenlijke relaties de totale klantbeleving van ontwikkeling, online marketing en social engagement. Built, Boost en Engage. Er is in deze tijd geen enkel bedrijf meer die het zich kan permitteren om geen online aanwezigheid te hebben met een gebruiks- en mobielvriendelijke website, om niet bovenaan pagina 1 in Google staan en waar de social media kanalen niet uitmuntend worden bediend door professionals.

Waarom hebben bedrijven behoefte aan hulp met social media?

Communiceren is een vak, net als social media. Een gesprek met een klant op social media is de vertaling van de merkidentiteit. Het zijn momenten waarin een zorgvuldig opgebouwd imago kan worden bevestigd of afgebroken. Een grote verandering ten opzichte van de traditionele klantenservice, waar bedrijven veel meer gericht zijn op het oplossen van problemen. Daarom kiezen bedrijven om voor social media, dat voor iedereen zichtbaar is, een specialist in te zetten.

Een onderscheid in behoeften

De klanten van The Webcare Company zijn onder te verdelen in 2 categorieën. Aan de ene kant hebben we klanten die een capaciteitsprobleem hebben en snel ervaren mensen nodig hebben. En aan de andere kant hebben we klanten die in het verleden nooit direct contact met klanten hadden en nu ineens direct gaan verkopen aan klanten.

Een mooi voorbeeld hiervan is de opvolger van de gloeilamp die je via een app kunt aansturen, de moderne connected lamp. Voorheen werd een gloeilamp als product in de winkel verkocht en had de producent geen contact met de consument. Tegenwoordig hebben consumenten hele andere vragen over het gebruik. Voor deze bedrijven, die een focus hebben op het maken van mooie producten, is contact met klanten geen corebusiness terwijl het wel heel belangrijk is.

Wat is de toekomst van social media?

De toekomst van social media is heel breed. In mijn ogen gaan onderstaande ontwikkelingen een doorslaggevende rol vervullen:

  • 1 op 1 kanalen of besloten groepen worden steeds belangrijker. Denk aan WhatsApp, Facebook Messenger en WeChat;
  • Video, met name live video, wordt op social media steeds belangrijker;
  • Ook big data speelt bij social media een belangrijke rol. Zowel bij adverteren als in conversaties met klanten kunnen bedrijven op basis van klantprofielen steeds beter voorspellen wat een klant wil en of deze bijvoorbeeld gevoelig is voor aanbiedingen.

Waar zijn jullie mee bezig in jullie Discovery Lab?

Op het moment zijn we bezig met het testen van nieuwe kanalen en servicemodellen voor onze opdrachtgevers. Aangezien ieder bedrijf anders is kun je succesformules niet zomaar kopiëren. KPN en KLM schelen maar een paar letters, maar hun producten zijn totaal verschillend. Voor onze opdrachtgevers testen we dus welke kanalen het beste werken. Op dit moment testen we voor meerdere klanten sales concepten via social media. We stellen onszelf hierbij de vraag hoe we een bericht kunnen laten converteren naar een lead of verkoop. De expertise van onze nieuwe partners kunnen we hierbij goed gebruiken.

Wat is het laatste nieuws?

Voor de toekomst hebben we internationale ambities. Zo zullen we in Singapore een steunpunt openen. Daarvoor hebben we van half februari tot eind maart een roadshow georganiseerd. Ook gaan we onze internationale (potentiële-) klanten en partners  met vestigingen in Azië en Australië bezoeken om onze dienstverlening en oplossingen persoonlijk aan de ‘board’ te presenteren. Daarnaast zullen we, samen met onze partner Randstad, een vestiging in Portugal openen. Het doel is om een meertalige operatie in te richten die we op een kostenefficiënte wijze kunnen aanbieden aan onze internationale opdrachtgevers.

Veel moois in het verschiet

2017 belooft voor dus voor Tribal en onze partners een mooi jaar te worden. Wil je op de hoogte blijven van de nieuwe projecten en ontwikkelingen waar wij met onze partners mee bezig zijn? Volg dan ons Tribal blog of schrijf je in voor de Tribal nieuwsbrief. We houden je graag op de hoogte.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF