Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

“Maar de grote sites doen het ook” – waarom klakkeloos kopiëren af te raden is

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 2 minuten

Steeds vaker hoor ik klanten commentaar geven: “Maar <bekende website> doet het ook! Waarom adviseer jij dan wat anders?” Of word ik gevraagd of ik wellicht voorbeelden kan geven van grote websites ‘die het goed doen’, zodat de kunst afgekeken kan worden.

Laat ik voorop stellen dat de grote jongens zoals Bol.com, Amazon.com en Wehkamp.nl het zeker goed voor elkaar hebben op het gebied van usability. Het is immers erg moeilijk om aan de top te komen als je website niet goed in elkaar zit.

Desondanks is het af te raden om (onderdelen van) hun websites zomaar over te nemen voor jouw eigen website.

Iedere site is uniek
Wat een ‘goed’ design is, of wat een ‘goede methode’ is, verschilt per website. Er gelden bepaalde algemene richtlijnen en standaarden (zoals je logo in de linker bovenhoek plaatsen en je menu aan de linker- of bovenkant van de pagina positioneren) waar je je maar beter aan kunt houden, maar dat wil nog niet zeggen dat er voor alles een pasklare, altijd geldende oplossing is.

Bedenk dat jouw doelgroep, jouw producten, en de lay-out van jouw website anders zijn dan die van je concurrenten. Dit betekent dat je soms ook andere keuzes moet maken.

In het ene design werkt het bijvoorbeeld beter om je productfilters aan de linkerkant van de pagina te plaatsen, terwijl een andere website misschien een dermate lang menu aan de linkerkant heeft staan, dat het beter is om de filters daar bovenaan de pagina te zetten, om te voorkomen dat deze onder de vouw vallen.

Of de producten van website A lenen zich beter voor het toevoegen van beoordelingen dan die van website B. Website B kan er dan wellicht beter voor kiezen om geen mogelijkheid te bieden tot het toevoegen van productbeoordelingen, wanneer zij vermoeden dat deze toch nauwelijks geplaatst zullen worden.

‘De groten’ kunnen zich meer permitteren
Grote merken hebben het voordeel dat ze zich meer kunnen permitteren. Neem een Bol.com: hun merknaam is zo bekend, dat veel mensen direct naar hun website gaan als ze een boek of cd willen bestellen. Bol.com heeft er dus baat bij om zo duidelijk mogelijk te communiceren dat een pagina tot hun website behoort. Wellicht plaatsen zij daarom hun bedrijfsnaam vooraan hun paginatitels, zodat die het eerst wordt getoond in de zoekresultaten.

Dit is tegengesteld aan wat wij onze klanten doorgaans adviseren: om goed te scoren in zoekmachines is het aan te raden om relevante zoektermen (zoals de naam van het product) zo veel mogelijk vooraan in de titel te zetten en de bedrijfsnaam achteraan te plaatsen.

Bol.com is echter zo’n sterke website, dat voor hen wellicht geldt dat het profileren van hun naam sterker weegt dan het perfect optimaliseren van hun paginatitels.

Verder is het zo, dat bezoekers meer vergevingsgezind zijn wanneer het gaat om ‘onhandigheden’ op bekende websites. Bij onbekende websites zullen deze bezoekers sneller afhaken en naar een concurrent gaan.

Niemand is perfect
Vergis je niet: ook grote websites benaderen internet marketing bureaus zoals Tribal voor advies! Geen enkele website is perfect.

Amazon.com is het grote voorbeeld wanneer het gaat om continu testen. Regelmatig zie je dingen op hun website (al dan niet tijdelijk) veranderen. Zij weten namelijk dat het altijd beter kan.

Dus weet je wel zeker dat hetgeen dat jij kopieert, een succesvol element van die website is?

Bij grote bedrijven die niet hoofdzakelijk online opereren, komt het bovendien vaak voor dat er vele afdelingen samen verantwoordelijk zijn voor de website, zodat er door verschillende medewerkers (niet noodzakelijk met online marketing achtergrond) content aan toegevoegd kan worden. Soms is de website zelfs het resultaat van politieke invloeden in plaats van een doordachte online marketingstrategie!

Hoe dan wel?
Wat moet je dan wel doen om ervoor te zorgen dat je website gebruiksvriendelijk wordt en goed converteert? Het antwoord is simpel: baseer je op algemene usability richtlijnen, maar ga daarna vooral testen! Aangezien iedere site uniek is, zal uit de praktijk moeten blijken of jouw website goed aansluit bij jouw doelgroep en hun wensen.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF