Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Marktplaats stopt met SEA – Het einde van de Admarkt Mini-advertenties!

Door: Nadine Willems

Geschatte leestijd: Minder dan 1 minuut

Vandaag, 30 december 2010, is de laatste dag voor de Admarkt mini-advertenties. In 2011 is het niet meer mogelijk om op basis van zoekwoorden in Marktplaats te adverteren.

Start Admarkt mini-advertenties

Op 15 september 2009 heeft Marktplaats de zogenaamde ‘Mini’s’ geïntroduceerd. Bij de lancering hiervan waren zes internetmarketingbureaus betrokken, waaronder Tribal Internet Marketing.

Sindsdien heeft Tribal Internet Marketing voor ruim 20 klanten Mini-advertenties beheerd. De doelstelling was nagenoeg voor 100% branding: goedkope klikken en een goede aanvulling op het totaal aantal bezoekers van de website. Slechts voor enkele klanten was het conversieresultaat leidend. Als snel genoeg bleek dat het sturen op conversies alleen enigszins werkt als een conversie goed aansluit bij het Marktplaats publiek. Denk bijvoorbeeld aan het gratis aanvragen van een staalaanvraag op Sofa.com.

Einde Admarkt Mini-advertenties

Nu, ongeveer 15 maanden later, geeft Marktplaats aan de focus eerst te willen leggen op de Topadvertenties. Rond mei 2010 zou Marktplaats een nieuw systeem voor Topadvertenties lanceren. Dit systeem is echter nog steeds niet live omdat het gelijktijdig ontwikkelen van twee Admarkt systemen niet heeft geleid tot het gewenste resultaat. Vandaar de beslissing om te stoppen met Mini-admarkt.

Of Mini-admarkt ooit terugkomt is nog niet bekend. De inspanningen voor de mini-advertenties in Admarkt zijn in ieder geval niet voor niets geweest. Alle ervaringen en leerpunten zal Marktplaats meenemen in het doorontwikkelen van de Topadvertenties.

Discussie- 2 reacties

Salarisadministratie

30 december 2010, 17:13

Tjea dat zat er aan te komen.. Ik vond het maar een hakfbakken product..
Mp kan zilch beter focussen op ads die direct aansluiten bij het zoek en koopgedrag van mp bezoekers.

Reageer hier op

Nadine Willems

30 december 2010, 17:19

Topadvertenties sluiten inderdaad meer aan op het zoekgedrag. De Mini-advertenties waren eigenlijk vergelijkbaar met een Google inhoudsnetwerk campagne. Veel vertoningen, lage CTR. Maar voor branding zeker interessant!

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF