Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Microsoft Adcenter Desktop Beta – Onze ervaring

Door: Rick Vugts

Geschatte leestijd: 1 minuut

Microsoft Adcenter is bezig haar search engine advertising flink te ontwikkelen.

Één van de ontwikkelingen is dat ze bezig zijn met een vergelijkbare tool als de Adwords Editor. Laten we eens kijken naar onze eerste waarnemingen van deze tool.

Microsoft Adcenter Desktop Beta

Bij het zien van de screenshot is het meteen opvallend dat de tool erg veel op de adwords editor lijkt. Dat is zeker geen probleem, want de opzet van de Adwords editor is erg prettig werken.

Daarnaast valt het op dat het design helemaal in het straatje van Office 2007 past. De opdeling bovenaan is erg gebruiksvriendelijk en intuïtief.

Wat biedt de Desktop versie nog meer?

Er is vooruit gedacht met het bidmanagement via de editor. Waar we bij de Adwords editor advanced bidmanagement hebben waar je bijvoorbeeld de biedingen op zoekwoorden met een aantal procent kan verhogen of verlagen, gaat de Microsoft nog verder met hun editor. Je kan alerts instellen die automatisch zichtbaar worden als de CPC of CTR boven of onder een bepaald niveau komen. Helaas is er dan weer geen optie om een alert te krijgen wanneer de CPA boven een bepaald bedrag komt, maar wie weet wat de eerste officiële release allemaal gaat bieden.

Naast dat je de statistieken kan zien als cijfers, is er ook de mogelijkheid om grafieken te laten genereren, wat erg fijn werkt.

Beta?

Het is erg duidelijk dat deze versie nog wel een beta versie is. Er zijn vele kleine probleempjes met het doorvoeren van nieuwe zoekwoorden of dat het niet mogelijk is om de status te veranderen van advertentiegroepen.

Maar daar is het beta programma juist voor en we blijven de kleine problemen terugkoppelen, zodat ze opgelost worden.

De snelheid van de Desktop versie is wel traag. Regelmatig zijn er laadtijden terwijl we slechts enkele zoekwoorden toevoegden. Dit zou veel sneller moeten kunnen.

Conclusie

Een editor is (vooral) erg prettig om mee te werken bij het opzetten van nieuwe campagnes. Microsoft heeft een verstandige stap genomen om met een desktop editor te komen. Er wordt goed rekening gehouden met bidmanagement, alerts en grafieken van de statistieken via de editor waar weloverwogen over na is gedacht. En waar ze een stap voor mee lopen op de Adwords editor.

Op dit moment is het nog niet heel praktisch om mee te werken door de vele bugs waar je tegenaan loopt, maar met de verdere ontwikkeling van deze desktop editor hebben we zeker een mooie tooil die we aan ons assortiment kunnen toevoegen.

Discussie- 1 reactie

Bauke

20 november 2008, 09:55

Microsoft doet inderdaad goed zijn best op SEA gebied.
Ook het ‘studiecentum’ zit goed in elkaar.

https://adexcellence.com/adex/Catalog.aspx

Hier kun je oefenen voor het examen om het Adexcellence certificaat te verkrijgen. Deze leeromgeving en vooral ook het
examen zijn naar mijn mening beter dan die van Google en nuttig voor iedere starter op SEA gebied.

Vraag blijft of Microsoft met deze inspanningen een echte vuist kan maken tegen Google…

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF