Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Online experiment Tribal: de rol van emoticons binnen de online beleving

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 5 minuten

Lezen. Het merendeel van de (online) bezoekers probeert het tot een minimum te beperken. Visuele elementen lijken dus steeds belangrijker te worden. Maar welke rol spelen visuals zoals emoticons en icoontjes eigenlijk? SEO specialist Gerk ging op onderzoek uit en kreeg voor elkaar wat een online goeroe uit Amerika niet voor elkaar kreeg.. Lees meer over zijn experiment!

De herkenbaarheid van een open deur

Mensen houden van visueel. Velen delen selfies & velfies in de snap, op Instagram, Pinterest, Tinder… (prijsvraag, welke ontbreekt?)  om lekker te delen hoe geweldig het leven is. Visuele social media zoals de bovengenoemde Instagram en Pinterest zijn groter dan ooit. Maar ook microblog Tumblr waarbij het merendeel van de gebruikers alleen maar images post is ook afgelopen jaar weer enorm gegroeid:

blog - img 1

Buiten het delen van  prachtige beelden en foto’s is ook de gehele marketingwereld  zich meer en meer bewust van de kracht van visueel online. En dan niet perse mooie beelden, maar ook, door de opkomst van diensten als WhatsApp en Facebook Messenger, microvisualisaties zoals de welbekende icons en emoticons. Waarom iets uittypen als een icoontje al 1000 woorden kan zeggen, of in ieder geval één woord. Want 1 woord bestaat uit meer letters en is (doorgaans) niet visueel, terwijl een icoontje uit één image bestaat en snel herkend kan worden.

Hele conversaties bestaan tegenwoordig uit emoticons en zelfs diverse dienstenaanbieders zetten deze visuele middelen al in om het de gebruiker makkelijk te maken. Denk aan bepaalde verzekeringsmaatschappijen waarbij je al een claim in kunt dienen met icoontjes via WhatsApp.

Niet alles in icoontjes of Unicode!

Wat nu niet de bedoeling is, is dat je alle woorden in je tekst gaat vervangen door icoontjes of emoticons. Als je dat in gedachten had, stop dan nu met lezen en ga een trui breien, lekker offline. Icoontjes zijn visuele elementen om acties, statements of locaties duidelijker te etaleren en het de gebruiker gemakkelijker te maken zaken te herkennen en er hun actie op te baseren. Ik klik op een envelopje om een mailtje te sturen. Ik klik op de sterren om de reviews te lezen en het telefoontje zegt me dat ik naar een telefoonnummer zit te staren. En als ik blij ben stuur ik een smiley, als ik boos ben een drol met ogen. De kracht van emoticons en unicode is dus groot. Hoe kunnen we deze kracht nu inzetten voor microconversies online? Bijvoorbeeld voor iets simpels als CTR vanuit een organische positie naar jouw website?

•?((¯°·._.• µɲɨȼ๏ď€ h€ℓℓ ¥€ąh! •._.·°¯))؟•

Unicode is een internationale standaard voor de codering van grafische tekens en symbolen in binaire codes, vergelijkbaar met de ASCII-standaard. De standaard voorziet alle tekens en symbolen (“karakters”) van alle geschreven talen van een nummer. De standaard wordt onderhouden door het UnicodeConsortium. Zoek hier maar op.

Unicode is al oud, we gebruiken het ook al jaren, maar in het gebruik is iedereen altijd vrij conservatief geweest. Tegenwoordig worden unicode, en symbolen en iconen in het algemeen, meer en meer onderdeel van de online plaats- en actiebepaling op websites. Vanuit CRO worden er verschillende statements gemaakt omtrent icoongebruik. Mijn CRO collega geeft aan dat er heuristieken zijn over icoongebruik;  de grote CRO’s vinden er allemaal iets van (bron).  Wat wel duidelijk is, is dat de wirwar aan iconen en icoongebruik ook zaken onduidelijker kan maken als je ze niet ondersteund met tekst. Zo kan de iconografie van was etiketten ook de volgende uitwerking hebben:

blog - img 2

Dat gezegd hebbende kunnen we niet ontkennen dat Google zelf enorm fan is van iconen zonder ondersteunende uitleg en dat zelfs diensten en apps volledig op basis van iconografie worden opgebouwd.

Onderstaand voorbeeld geeft een beeld van een CRO advies dat nu gegeven zou worden omtrent iconen, zoekveld en winkelwagentje (klantafhankelijk):

blog - img 3

Versus

De nieuwe iconbased navigatie van Instagram:

blog - img 4

Je hoort mij niet zeggen dat dit doelgroep gerelateerd is, ik vind het echter wel erg aannemelijk. De “nieuwe doelgroepen” groeien immers op met iconen en emoticons. Een mooie case voor een aanvullend onderzoek.

*#%@ You!

Terug naar het begin, de kracht van visueel. Het is onderzocht, en de uitkomst is in het voordeel van mijn stelling: Reviewsterren in de organische zoekresultaten verhogen de CTR. Ofwel, heb je een heel vet resultaat in Google, dan klikt jouw target audience  sneller en meer door op dat resultaat:

blog - img 5

In bovenstaand voorbeeld wordt gebruik gemaakt van microdata om het zoekresultaat uit te bouwen met reviewsterren, prijs- en voorraadinformatie. Deze techniek bestaat al even en we maken er ook gretig gebruik van. Je moet toch onderscheidend zijn in hoe je jezelf presenteert, dus iedere manier die dat mogelijk maakt moet je gebruiken. Lees hier meer over schema.org & reviews.

In plaats van Schema.org om je reviewsterren te tonen in het zoekresultaat, kun je het resultaat ook opleuken met unicode elementen, zoals bij onderstaand voorbeeld:

blog - img 6

Dit ziet er natuurlijk prachtig shiny uit en het is wellicht wat over de top, maar daardoor zal de organische CTR een stuk hoger zijn dan een saai simpel resultaat zoals:

blog - img 7

Visueel dus

Alles wat ik tot nu toe voor je geschreven heb is slechts inleiding geweest voor het volgende: afgezien van Online Marketing, afgezien van SEO, CRO en SEA houden we bij Tribal ook van onze sociale contacten. Daar delen we graag emoticons mee. We houden dus ook erg van WhatsApp. Web.whatsapp is voor ons intern een uitkomst, mobieltjes lekker in de broek of de jas en toch volle bak in contact met iedereen, want die korte werkoverlegjes gaan via web.whatsapp makkelijker dan via mail. Dat was leuk, voor een tijdje. Waarmee ik natuurlijk bedoel dat iedereen het WhatsApp scherm continu open had staan wat, werkoverleg of niet, ook weer niet de bedoeling kan zijn. Het verzoek vanuit hoger head was dan ook om het gebruik van web.whatsapp te elimineren.

Slimme SEO’s als wij zijn proberen we regels, want dat doen we al jaren met de regels van Google, te buigen, de randjes op te zoeken en soms een beetje te manipuleren. We gingen op zoek naar manieren om web.whatsapp te omzeilen. Of in ieder geval de visuele interface in de browser zodat het niet opvalt dat je toch zit te WhatsAppen. Dan kom je al snel terecht op zoekopdrachten als: “Disguise Web WhatsApp”, en hoptjop… zie hieronder het resultaat:

blog - img 8

Doel dus niet behaald…

maar wat schetst mijn verbazing…

blog - img 9

Unicode van het Globe icoon in de URL van WhatsApp! Nooit eerder gezien. Uiteraard heb ik dit opmerkelijke resultaat gedeeld met een aantal mede vakidioten aan de andere kant van de grote plas. Wellicht dat zij het eerder al ooit gezien hebben, dat bleek dus niet zo te zijn. Blijkbaar was ik de eerste die hier tegenaan gelopen is:

blog - img 11

Mijn tweet werd opgepakt en ging compleet viraal, heel het dak eraf en ik was direct een online celebr… Uhm, nee dus. Barry Schwartz van SearchEngine RoundTable heeft er deze post over geschreven. De leuke afsluiter die Barry in zijn post doet, is dat Unicode, want daar hebben we het hier over, gebruikt zou kunnen worden door Google (e.a.) als elementbepaling. Bijvoorbeeld in het geval van de globe, als locatie targeting ter vervanging van de hreflang code.

Barry heeft getracht dit te reproduceren, dat is hem niet gelukt. Aan mij de kans om het eens te proberen, en met wat loze fictieve woorden en wat crappy links, kreeg ik een pagina waarbij ik de URL met unicode had opgebouwd, gewoon prachtig in de SERP:

blog - img 12

Maar wat nu?

Goede vraag! Ik wil mijn case officieel onderzoeken, op een “echt” domein, met waarde. Zo wil ik proberen te achterhalen of unicode in de URL zorgt voor een hogere CTR. Vandaar dit artikel op deze pagina, en heb je de URL al eens bekeken? Binnenkort komt er dus een vervolg, want nu wordt het een tijd van data verzamelen.

Wil je op de hoogte blijven van dit experiment? Hou dan ons Tribal blog in de gaten en/ of meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF