Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

08 november 2013

Samen met mijn collega's en klanten streef ik graag naar het bereiken en overtreffen van gestelde doelen want, zoals Johan Cruijff al zei: "Zonder doel kun je niet scoren".

Lees meer over mij >>

Mijn drie ultieme outreach tips

Door: Paula Heesbeen

Geschatte leestijd: 2 minuten

De afgelopen paar jaar is er best veel veranderd in SEO land. Er kwamen panda’s, penguins en hummingbirds voorbij. Content op de website werd belangrijker. Technisch gaf Google ons meer tools, maar ook de externe populariteit werd belangrijker. Waar je vroeger nog wegkwam met 100 spamlinks moest je de laatste tijd aan kwaliteit en relevantie denken, voordat je een link aanvroeg om de populariteit van je website te verhogen.

Maar dat is niet het enige dat is veranderd. Diegenen die de links plaatsen, hebben ook niet stil gezeten en lezen ook de blogs over SEO. Zij wisten de afgelopen jaren dondersgoed wat ze waard konden zijn voor een website. En ook dat is veranderd! De PageRank van Google is al bijna een jaar niet ge-update en zal dit jaar ook geen update meer krijgen. Op den duur betekent dat dus dat PageRank niets meer zegt over de waarde van een website. Je moet jezelf dus afvragen of dit ook echt wel het belangrijkste is?

Links, plaatsingen en berichten op andere websites die over jou gaan, blijven belangrijk voor organische optimalisatie. Maar de manier waarop je hier over na moet denken en hoe je te werk kunt gaan is razendsnel aan het veranderen. Daarom drie tips die je kunnen helpen richting de toekomst!

Stel jezelf een doel

Weet waarom je aan de slag gaat met het aanvragen van links naar je website. Doe je het alleen omdat je denkt dat het goed is voor je organische optimalisatie? Of doe je het ook om je naamsbekendheid te vergroten?. Denk ook aan wat een link aan verwijzend verkeer op kan leveren en bepaal op basis daarvan wat je eventueel bereid bent om te betalen voor de link.

Naast het stellen van een doel in termen van organische ranking, naamsbekendheid en verwijzend verkeer kun je ook een lijst opstellen als doel. Het samenstellen van die lijst kan een uitstekende basis vormen voor een succesvolle outreach campagne. Zet voor jezelf ook op papier hoeveel websites je wilt benaderen, hoeveel plaatsingen je minimaal wilt en/of hoeveel je bereid bent te betalen voor een plaatsing.

Gebruik social media

Je kent veel meer mensen dan je denkt! Stel je hebt die lijst gemaakt waar ik het hierboven over had. Bezoek dan de website waar je graag wilt dat ze iets over jou schrijven of waar je dat unieke stuk content dat je in de kast hebt liggen wilt aanbieden. Kijk op de contactpagina en kijk op de advertentiepagina. Zoek namen en ga dan aan de slag met de zoekmachine’s van Twitter, Google+ en LinkedIn. Deze drie social kanalen zijn uitermate geschikt om te kijken wie je al kent. Zeker LinkedIn kan soms unieke ingangen geven omdat je kunt zien via wie je een journalist of blogger zou moeten kennen. Benader websites daarom ook altijd onder je eigen naam. Het zal veel meer vertrouwen geven wanneer ze jou Googlen en je ook op de verschillende social media kanalen vinden.

Vergeet de link

Ja, dat klinkt raar hè? Maar het is echt zo! Blogs en andere websites die dagelijks honderden ‘link-aanvragen’ ontvangen worden allergisch voor die aanvragen. Ze zullen ze negeren of hooguit een mail terugsturen met de tarieven.

Zorg dat je weet wat je wilt en waarom jij denkt dat je een stukje unieke content voor ze hebt. Of het nou in de vorm van een editorial of een review is of je ze een infographic of ander informatief artikel kunt bieden, het is altijd 100 keer beter dan alleen een e-mail sturen omdat je een link wilt. Laat dat ondergeschikt zijn aan je content en je maakt het voor jezelf mogelijk om de response rate op je outreach e-mails te verdubbelen.

Tot slot…

Wees een mens, wees sociaal en denk er aan dat de website die jij een e-mail gaat sturen, wordt gerund door mensen, echte mensen. Vraag jezelf af waarom ze jouw content leuk zouden vinden en wat zij er uit kunnen halen door het te plaatsen. Zij blij, jij blij.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF