Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Mijn ‘live’ ervaring met een gebruikerstest bij Easy

Door: Nanine Koning

Geschatte leestijd: 3 minuten

We hebben er al een aantal blogs over geschreven; gebruikerstesten. “Is jouw mobiele site HOT or NOT?” door mijn collega Annegien en “Easy opent haar eigen moderne Usability lab” door Will. Een fantastische mooie testtool van onze dienst Conversieoptimalisatie die ik, als Klantenmanager van Easy, kan aanbieden aan jou als klant. Ja, het klopt dat mijn collega’s en ik weer meer kunnen verkopen aan nieuwe en bestaande klanten en het is een mooie toevoeging aan ons commerciële verhaal, maar ik heb mogen ervaren dat het écht een fantastisch product is waarmee we jou, als klant, kunnen helpen inzicht te krijgen in je doelgroep en het gedrag van je doelgroep. Op basis van de uitkomsten kun je gericht je website optimaliseren wat uiteindelijk resulteert in meer conversies.

 

Mijn eerste ‘live’ ervaring met een gebruikerstestgebruikerstest stella fietsen

Voor onze klant Stella Fietsen – specialist op het gebied van elektrische fietsen – hebben we twee gebruikerstesten uitgevoerd in ons eigen Usability Lab bij Easy. Ik had het genoegen er bij te zitten en eens van dichtbij mee te maken hoe er wordt getest en wat er wordt getest. De gebruikers waren dames en heren in de leeftijdscategorie 30 –  78 jaar oud. De heer van 78 was tevens onze oudste respondent ooit! Ik was verbaasd hoe makkelijk deze ‘oude’ man met een computer omging; ik had verwacht dat iemand van zijn leeftijd dat niet zou kunnen. Dit was de eerste aanname die ik voor aanvang van het gebruikersonderzoek had gedaan, die later niet bleek te kloppen. Ik had bijvoorbeeld ook verwacht dat de resultaten van het onderzoek veel open deuren zouden intrappen.

 Vanuit jezelf redeneren

In eerste instantie dacht ik dat je met een beetje gezond verstand en  door een kritische blik op de website te werpen,  wel kunt inschatten wat er wel en niet aan schort. Mijn verwachtingen kwamen niet uit; ik was echt verrast! Als je vaak naar een website kijkt, word je blijkbaar toch ‘blind’ voor eigen werk of de website van een klant, en  zie je bepaalde zaken niet meer. Daarnaast redeneer je altijd vanuit jezelf en is het heel erg lastig om jezelf te verplaatsen in een ander. Een man van 30 jaar heeft bijvoorbeeld hele andere eisen en wensen op het gebied van elektrische fietsen dan een man van 60 jaar. Deze laatste respondent zei: “Ik ben nog te jong voor een elektrische fiets, maar ik ben aan het kijken voor mijn vrouw”. Alle gekheid op een stokje, zonder dit te testen weet je niet hoe je doelgroep je website ervaart. Pas met behulp van deze waardevolle informatie kun je je online marketing naar een hoger platform tillen.

Testen op desktop én tablet

De eerste respondenten testten de desktopversie van Stella Fietsen. De tweede dag was de tabletversie aan de beurt. Na deze dag kan ik alleen nog maar aanmoedigen om altijd op minimaal twee apparaten te testen. Ik had verwacht dat de resultaten van de tweede dag gelijk zouden zijn aan de resultaten van de eerste dag, maar de uitkomsten van de twee testen gaven hele verschillende resultaten! Uiteraard zijn er best wel punten die op beide apparaten naar voren komen, maar de gebruikerservaring op een desktop is toch heel anders dan op een tablet.

Voorbeeld desktop en tablet tijdens het onderzoek

De gebruiker navigeert op een tablet anders en gaat op een hele andere manier op zoek naar zijn informatie. Ik zal een voorbeeld noemen: op de desktopversie navigeerden de gebruikers direct naar de productplaatjes, terwijl op tablet de gebruikers eerst op zoek gingen naar andere informatie. Zij gingen later pas op zoek naar de producten. Op beide apparaten ging men op zoek naar meer informatie over de fiets en dan met name de prestaties ervan, maar de zoektocht er naar toe was op beide apparaten verschillend. Kortom, een website alleen maar responsive maken is niet voldoende. Denk goed na hoe je de informatie laat zien op een apparaat en test het!

Verkoopverhaal versus praktijkervaring

Voor ons als Klantmanagers is de gebruikerstest in ons eigen Usability Lab zeker van toegevoegde waarde. Het is niet alleen een USP, maar we kunnen jou als klant ook veel meer bieden en je nog beter helpen je website te optimaliseren voor je klanten. Uiteindelijk betekent dit meer conversies!  Uit ervaring kan ik zeggen dat het niet alleen maar een mooi verhaal is, maar ook een succesverhaal. Elke website of webshop zou eigenlijk om de zoveel tijd getest moeten worden door zijn doelgroep. Uiteindelijk is het zaak mee te veranderen met je klant en altijd naar ze te blijven luisteren. Ik hoop je hierbij te kunnen adviseren en te ondersteunen en zo een bijdrage te mogen leveren aan het succes van je business!

 

 

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF