Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Mobiel adverteren voor MKB’ers

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 1 minuut

Het aandeel in smartphones en tablets is in de afgelopen jaren in Nederland ontzettend toegenomen (Telecompaper, 2011). Naar mijn mening is er een smartphone revolutie geweest in de afgelopen jaren in Nederland. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek telt Nederland 6 miljoen mobiele internet gebruikers (via smartphone) in het voorjaar van 2011.

Volgens het iAB is het aantal Nederlandse tabletgebruikers verdubbeld in 2011. Op dit moment is iPad de meest gebruikte tablet en zijn er 2,6 miljoen Nederlandse tabletgebruikers.

Mobiel adverteren

Door de groei van het smartphone- en tabletgebruik is mobiel adverteren nog interessanter geworden voor MKB’ers. Het aantal mobiele zoekopdrachten is enorm gestegen in het jaar 2011. Google speelt in op de smartphonetrend en heeft daarvoor een aantal mobiele adverteerdiensten op de markt gezet, zoals mobile search, Google Display Network voor mobiel (GDN), AdMob en YouTube mobile.

In 2011 was de wereldwijde mobiel adverteren uitgave 1.3 biljoen euro. Search en Google Maps zullen de meeste winst genereren. Zo bestaan er verschillende soorten mobiele tekstadvertenties en andere mobiele adverteervormen zoals Rich media of mobiele banners. Voor MKB’ers is het zeker interessant te adverteren op mobiele telefoons want tegenwoordig zoeken Nederlandse consumenten steeds meer naar producten via smartphones en tablets.

Mobiele strategie + mobile sites

Mobiele cijfers en statistieken moeten aangeven of er kansen liggen voor de MKB’er op het gebied van mobiel. Per MKB branche gelden er verschillende cijfers. Mochten er kansen liggen op mobiel, dan is het belangrijk dat er een mobiele strategie wordt bedacht. Uit intern onderzoek bij Easy zijn verschillende mobiele strategieën bedacht die gebaseerd  zijn op directe en indirecte sales.

Bij het vaststellen van een mobiele strategie is het ook belangrijk om na te gaan of een mobiele site van toepassing is. Bij een MKB’er is het aan te raden om een onderzoek te doen in hoeverre de doelgroep actief is op smartphones en tablets. Het aantal mobiele klikken via een mobiele advertentie geeft al snel een antwoord of het waard is een mobiele site te ontwikkelen.

Meer informatie

Download het whitepaper hier, om meer achtergrondinformatie te lezen over de wereld van mobiel adverteren.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF