Het kennis blog van Tribal

Internet marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

06 december 2016

Het mooie aan SEO is dat marketing en techniek elkaar ontmoeten. Zorg dat je website zich richt op de bezoeker en tegelijk te begrijpen is voor een zoekmachine.

Lees meer over mij >>

Mobile first indexing: wat gaat er veranderen?

Door: Martijn van den Berg

Geschatte leestijd: 2 minuten

Al in 2015 liet Google weten dat er meer mobiele dan ‘gewone desktop’ zoekopdrachten plaatsvinden. Wederom een indicatie dat mobiel ontzettend belangrijk is. Sterker nog: de kans is groot dat je positie volgend jaar daalt in de organische zoekresultaten als je geen mobiele site hebt! Meer daarover lees je hieronder.

Wat is Mobile first indexing?

Tot op heden werden websites beoordeeld aan de hand van hun desktop website versie. Aan de hand van deze beoordeling werd bepaald hoe hoog je met je website in de resultaten komt te staan. Wanneer iemand met een mobiel apparaat een zoekopdracht ingaf, werden de rankings voor de zoekresultaten bepaald aan de hand van de desktop rankings, maar werd de mobiele versie aan de zoeker opgeleverd – Desktop first.

Maar, omdat Google het belang van mobiel onderschrijft en webmasters wil stimuleren om op mobiel in te zetten, gaan ze over op Mobile first indexing. De mobiele versie van websites gaat dus beoordeeld worden en de rankings worden aan de hand van deze beoordeling bepaald. Wanneer iemand met een desktopcomputer een zoekopdracht ingeeft krijgen ze natuurlijk wel een pagina gepresenteerd die geschikt is voor de desktop, maar de volgorde waarop ze gepresenteerd worden (de organische rankings), is afhankelijk van hoe goed de mobiele versie van de pagina is – Mobile first dus!

Wanneer heb je een potentieel probleem?

Er zijn een paar mogelijke scenario’s die er voor kunnen zorgen dat je (veel) minder goed in de zoekresultaten gaat presteren wanneer deze Google update plaats gaat vinden. Hieronder lichten we er twee uit:

  • Je laat aan mobiele bezoekers een andere versie van je website zien, met minder content (een m. pagina). Vaak hebben websites met aparte mobiele pagina’s ervoor gekozen om de mobiele pagina’s van minder content te voorzien. Met minder content zoals tekst is het lastiger voor zoekmachines om te bepalen waar de pagina over gaat en op welke zoektermen je vindbaar dient te zijn;
  • Je website is überhaupt nog niet mobielvriendelijk. Wanneer je website niet geoptimaliseerd is voor mobiel ga je sowieso lager geplaats worden in de zoekresultaten. Wie zit er namelijk te wachten op een website die niet makkelijk te bedienen is op een klein scherm? Test met deze tool van Google of je website mobiel vriendelijk is

 

Wanneer gaat Google Mobile first indexing implementeren?

Dat geeft Google nog niet aan. Ze zeggen nog in tests te zitten en nog bezig te zijn met het finetunen. Dit geeft je NU nog de tijd om er werk van te maken en te zorgen dat je op tijd klaar bent voor deze update.

Oke, hoe zorg ik dat ik op tijd een mobiele website heb?

Door direct actie te ondernemen en de mogelijkheden voor een mobiele site te bekijken. Wij helpen je hier natuurlijk graag bij. Speciaal hiervoor werken we samen met gespecialiseerde webbouwers die jouw website op zeer korte termijn uitbreiden met een mobiele versie. Meer hierover weten? Neem dan vrijblijvend contact op met onze Conversie en UX specialist Annegien. Zij vertelt je graag meer.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste Tribal-nieuws:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF