Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Mobile friendly wordt ranking factor!

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 1 minuut

Het is al ruime tijd een hot item binnen de online marketing wereld en een tijdje geleden is het dan ook door Google bevestigd… vanaf 21 april 2015 zal Google factoren in het leven roepen waardoor het de mobiele vriendelijkheid van websites beter kan gaan beoordelen en op basis daarvan websites gaat vertonen in de mobiele zoekmachine resultaten. Dit is eens te meer een reden om mobiele gebruiksvriendelijkheid hoog in het vaandel op te nemen en verder te kijken dan alleen de gebruiksvriendelijkheid op een desktop!

mobiel ranking factor

Labels binnen mobiele zoekresultaten

Google is continu bezig om de zoekresultaten te optimaliseren voor haar gebruikers. Ook de mobiele zoekresultaten worden continu getest om de
gebruikservaring zo goed mogelijk te maken. Google is dan ook al een tijdje bezig met het testen van diverse labels bij de mobiele zoekresultaten. Zo wordt er sinds een paar maanden het label ‘Voor mobiel’ getoond wanneer een website mobiel vriendelijk is ingericht. Voor de gebruiker zeer waarschijnlijk een reden om wel jouw website te bezoeken en niet die van je concurrent. Althans, als je website wel gebruiksvriendelijk is voor mobiele gebruikers ;-)!

Hoe gebruiksvriendelijk is jouw website dan voor mobiele gebruikers?

Om je te helpen bij het analyseren en verbeteren van de mobiele gebruiksvriendelijkheid van je website heeft Google, naast een complete handleiding, diverse tools ontwikkeld die je kunt inzetten.

Zo is er binnen Google Webmaster Tools een categorie toegevoegd met daarin een analyse van de mobiele bruikbaarheid. Hierin zie je problemen die je site eventueel ondervindt op mobiele apparaten. Het GWT rapport komt met specifieke fouten die zijn aangetroffen op de website, waar je dus direct actie op kan ondernemen. Daarnaast heeft Google een tool ontwikkeld waarbij je direct de mobiele gebruiksvriendelijkheid van je website kan testen en tevens actiepunten ontvangt.

Naast het gebruik van bovenstaande tools, is het van cruciaal belang om je website handmatig te testen om zo de gebruiksvriendelijkheid op verschillende mobiele apparaten te analyseren en te verbeteren.mobiel rankinf factor

Kortom, binnen een maand wordt de mobiele gebruikservaring van bezoekers een belangrijk signaal binnen het algoritme van Google. Zorg er dus voor dat je website klaar is voor de nieuw episode binnen het tijdperk van Google, mobiele gebruiksvriendelijkheid.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF