Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Moeten we rekening houden met Google Buzz?

Door: Leon van Helvoort

Geschatte leestijd: 3 minuten

Google Buzz logoHet zal niemand ontgaan zijn. Een week geleden werd Google Buzz geïntroduceerd, waarmee Google eindelijk een serieuze social media speler lijkt te zijn geworden. Er wordt sindsdien druk gediscussieerd over wat dit gaat betekenen voor het social media landschap. Met name voor Facebook en Twitter lijkt Google Buzz een bedreiging te zijn. Maar hoe verhouden die verschillende platformen zich ten opzichte van elkaar? En wat betekent dit voor bedrijven en hun social media strategie?

Google Buzz kort uitgelegd

Eerst even terug naar de basis: wat is Google Buzz? Het is een social media applicatie die diep geïntegreerd is in Gmail. Vaak probeert Google nieuwe Gmail functionaliteit uit als een ‘Labs feature’, veelal standaard uitgeschakeld en weggestopt in de Gmail settings als optionele functionaliteit. Maar met Buzz pakt Google het grootst aan. Binnen enkele dagen werd Buzz uitgerold en prominent zichtbaar voor elke Gmail gebruiker. Hiermee heeft Buzz direct een enorme groep potentiële gebruikers, volgens ComScore zo’n 176 miljoen. En die gebruikers hebben met Buzz de mogelijkheid om op een eenvoudige manier informatie te delen binnen een besloten netwerk, of publiekelijk.

Met Twitter, Facebook en andere social networks is dit ook mogelijk, dus wat doet Google anders?

Buzz versus Twitter

Om met de eerste te beginnen, Twitter wordt gekenmerkt door zijn eenvoud. Het draait allemaal om het versturen van korte tekstberichten (maximaal 140 karakters) naar je ‘followers’. En dat is ook meteen de kracht is van Twitter. Het is makkelijk te gebruiken, je kunt en hoeft geen ellenlange verhalen te schrijven dus een update is snel geplaatst, en voor followers zijn de korte berichten een verademing in deze tijden van ‘information overload’. Verder is de ‘retweet’ functie erg krachtig. Met één klik kun je een bericht van iemand die je volgt doorsturen naar je eigen followers. Op deze manier verspreiden nieuws, trends en virals zich in een razend tempo over de wereld.

Google Buzz gaat verder dan 140 karakters. Je updates kunnen uitgebreide teksten bevatten, maar ook foto’s en YouTube video’s. Het geeft je dus meer ruimte om je ‘verhaal’ kwijt te kunnen. Verder is het mogelijk om via Buzz informatie uit andere applicaties te delen. Denk hierbij aan foto’s uit je Picasa of Flickr albums, je YouTube video’s en je Twitter updates. Maar hoewel je de link van een buzz kunt doorsturen naar je followers is er geen ‘rebuzz’ functie, wat het verspreiden van informatie minder makkelijk maakt dan met Twitter.

Buzz versus Facebook

Facebook is met zijn 400 miljoen gebruikers een gigantisch social network. Het heeft uigebreide mogelijkheden voor het delen van informatie, variërend van teksten tot foto’s, video’s en widgets. Met name die laatste mag niet onderschat worden. Zo trekt Farmville, de populairste social game op Facebook, maandelijks 75 miljoen gebruikers. Met name op dat vlak zal Google Buzz het (voorlopig?) moeten afleggen tegen Facebook.

Verder gaan er geruchten dat Facebook werkt aan uitgebreide email functionaliteit, waarmee het een serieuze email concurrent voor Google kan worden. Deze twee internet reuzen komen dus duidelijk in elkaars vaarwater terecht en hun diensten lijken snel naar elkaar toe te groeien.

Buzz voor bedrijven

Een belangrijke vraag dan: is Google Buzz iets voor bedrijven om rekening mee te houden? Met Buzz komt real-time informatie binnen handbereik van Google. Twitter is op dit moment hét real-time medium bij uitstek. Regelmatig worden scoops via Twitter verspreid, veel sneller dan dat het nieuws in Google opduikt. Google heeft dit onderkend en in december 2009 real-time search geïntroduceerd. Hierbij worden relevante berichten van Twitter, maar ook van Facebook en andere social networks tussen de zoekresultaten getoond en in real-time ge-update.

Dit geeft bedrijven een geheel nieuwe manier om binnen de Google zoekresultaten zichtbaar te worden. En met Buzz heeft Google nu een tool in handen om dit nog beter te doen. Met direct inzicht in hoe Buzz berichten worden gewaardeerd en verspreid krijgt Google de mogelijkheid om nog relevantere real-time informatie binnen de zoekresultaten weer te geven. Bedrijven die hun SEO strategie hierop aanpassen kunnen het organisch verkeer naar hun website gaan zien toenemen.

Hint 1: denk bij het publiceren van updates na over welke zoektermen te gebruiken.

Hint 2: links die je opneemt in Buzz updates zijn in tegenstelling tot Twitter (vooralsnog) ‘followed’, waardoor je linkkracht van het Google domein kunt doorgeven aan je eigen website. De verwachting is wel dat dit van tijdelijk aard is, aangezien het uitnodigt tot misbruik.

Verder hebben bedrijven met Buzz een nieuwe mogelijkheid om een community om hun merk en/of producten op te bouwen. Door een nauwe band met followers op te bouwen zullen relevante updates van bedrijven via hun community verspreid worden. Sterker nog, ook deze followers, en followers van followers kunnen uiteindelijk met updates van bedrijven in de real-time search resultaten terecht komen (en natuurlijk in de social search resultaten, maar dat is een blog onderwerp op zichzelf).

Verder komt er met Buzz een nieuw medium beschikbaar waar bedrijven waardevolle informatie kunnen vinden over hun (potentiële) doelgroep. Denk aan updates die betrekking hebben op hun merk, producten, ontwikkelingen in de markt, enz. Bedrijven kunnen hier direct op inspelen, in contact komen met relevante mensen en hun community versterken.

Bovenstaande zaken beperken zich zeker niet tot Google Buzz. Ook Twitter, Facebook e.d. blijven uiteraard belangrijke social media kanalen voor bedrijven. Maar met Google achter de knoppen is Buzz absoluut een alternatief om nauwlettend in de gaten te houden.

Buzz it!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF