Het kennis blog van Tribal

Internet marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

03 januari 2017

Het draait (te) vaak alleen om conversies. Het creëren van awareness, het scheppen van vertrouwen en het bouwen aan relaties wordt hierbij vaak vergeten waardoor kansen blijven liggen.

Lees meer over mij >>

De mogelijkheden van adverteren op LinkedIn

Door: Pim Brans

Geschatte leestijd: 2 minuten

Dit artikel verscheen eerder op Twinkle.nl

Zit jouw doelgroep voornamelijk in de B2B sector en wil je deze nog beter bereiken? Dan kun je eigenlijk niet om adverteren op LinkedIn heen. Maar wat is er eigenlijk mogelijk? In dit artikel zet social specialist Pim Brans de belangrijkste zaken over LinkedIn advertising op een rij.

 

De basis van LinkedIn adverteren

LinkedIn bestaat uit organisch posten en betaald posts delen. Organische posts zijn berichten die te zien zijn op de tijdlijn van je LinkedIn connecties en volgers. Bij een organisch bericht wordt deze verstuurd naar al je volgers en kun je, net als bij betaald adverteren, targeting instellen. De targeting die je hier instelt is op basis van de gegevens van je huidige connecties en volgers.

Doordat je LinkedIn connecties en volgers liken en delen, krijgen hun connecties jouw post ook te zien waardoor je het bereik vergroot. Een nog betere manier om je bereik te vergroten, zijn betaalde posts. Dit kan in de vorm van sponsored content en text ads. Onderstaand vind je de voorbeelden van deze advertentiemogelijkheden.

 

Text ads op LinkedIn

Text ads (rechterkolom in de afbeelding) hebben als groot voordeel dat ze gemakkelijk te maken zijn. Toch ben ik voorstander van sponsored content ads omdat deze beter zichtbaar zijn en daardoor een groter bereik hebben. Qua cost-per-click zijn de twee betaalde advertenties hetzelfde, waardoor ik vaker sponsored content ads inzet.

linkedin-adverteren

Onopvallend adverteren met sponsored content advertenties

Sponsored content ads zijn te herkennen aan het woordje sponsored links bovenin de advertentie. Ze hebben dus een groter bereik dan text ads. Dit komt omdat de sponsored content ads in de tijdlijn van de LinkedIn gebruiker staan. Ze staan tussen organische posts waardoor het valt minder opvalt dat het om een betaalde advertentie gaat.

linkedin-adverteren-2

 

LinkedIn display advertenties

Daarnaast zijn er ook nog display ads welke je rechts in het bovenstaande voorbeeld ziet. Om deze in te zetten moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Een daarvan is dat je een LinkedIn adspend van minimaal € 7.000,- per kwartaal inzet. Zoals je zult begrijpen is dit dus niet voor iedereen weggelegd. Dit is dan ook de reden dat je hier vaak advertenties van bedrijven met een hoog budget ziet.

 

De voordelen van LinkedIn adverteren

LinkedIn is bij uitstek geschikt voor de B2B markt omdat men dit vooral gebruikt om op professioneel niveau met anderen in contact te komen en op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen binnen hun branche. Voor ons als marketeers is LinkedIn daardoor het perfecte kanaal om te adverteren voor onze B2B klanten omdat de data die voor handen is, gebruikt kan worden om te targeten. Data die LinkedIn verzamelt is bijvoorbeeld de company name, company industry of company size. Ook kan getarget worden op basis van job title, age, gender en zelfs op years of experience. Onderstaand een voorbeeld van deze targeting mogelijkheden.

linkedin-adverteren-3

 

Hoe je NIET moet adverteren op LinkedIn

Een veelvoorkomende fout is dat er een advertentie wordt gemaakt, getarget wordt en de adverteerder, in de vorm van een klant of marketeer, achterover gaat zitten en wacht tot er response komt. De response waar men op wacht is de uiteindelijke sale of lead. Doordat deze response echter niet komt en de advertentiekosten relatief hoog zijn, verliezen veel bedrijven en marketeers het vertrouwen van adverteren op LinkedIn.

De reden dat er zo weinig response komt, is dat een potentiële klant 6 tot 9 contactmomenten nodig heeft voordat er een sale of lead plaatsvindt. Dus tenzij je een groot bedrijf bent met een grote naamsbekendheid, gaat het je niet lukken zomaar te adverteren en de doelgroep te sturen naar een sale of lead. Dit is namelijk pas de laatste fase in de funnel binnen de LinkedIn funnelstrategie. Zorg dus dat je de juiste KPI’s bepaalt voor het meten van het rendement. Pas dan weet je of je goed bezig bent of moet bijsturen. Meten is tenslotte ook hier weten!

Tot zover de basistips voor het adverteren op LinkedIn. Ben je al een stap verder en wil je nog meer uit je LinkedIn advertising halen? Bekijk dan ook eens het artikel over het creëren van een LinkedIn funnel die wél converteert.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF