Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Multichannel Monitor 2010: Internet belangrijkste oriëntatiekanaal

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 1 minuut

Net als vorig jaar is internet het meest gebruikte oriëntatiekanaal. Bij 41% van de aankopen wordt vooraf op internet naar informatie gezocht. Voor het eerst is de informatie van het internet net zo vaak doorslaggevend bij aankopen van consumenten als de informatie van de winkelvloer.

Multichannel Monitor 2010
Dit blijkt uit de Multichannel Monitor 2010, een onderzoek van Thuiswinkel.org en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD), uitgevoerd door Blauw Research.

Thuiswinkel.org en het HBD onderzochten voor het tweede jaar hoe de Nederlandse consument de verschillende kanalen (winkel, internet, print, telefoon) gebruikt in het oriëntatie- en koopproces van circa dertig productgroepen.

Helft van de Nederlanders oriënteert online

De helft van de Nederlanders gebruikt het internet regelmatig tot vaak bij de aanschaf van producten en diensten. Slechts een op de tien doet dit nooit. Reclamefolders en de website van de aanbieder zijn geraadpleegd bij ruim een vijfde van de aankopen. Bij een op de drie aankopen werden bezoeken aan winkels gebracht om informatie te vergaren. Het internet wordt vooral gebruikt voor prijs- en productinformatie terwijl men in de winkel juist kijkt of het product voldoet aan de persoonlijke wensen.

Erotiek, reizen, tickets en verzekeringen grotendeels online

Tussen productgroepen zijn grote verschillen te zien in de mate waarin internet gebruikt wordt als oriëntatie -en aankoopkanaal. Zo vind voor erotiek en reizen de oriëntatie bijna volledig plaats via internet, terwijl dit voor sportartikelen, optiek en fietsen nog vooral offline gebeurt.


Screenshot uit multichannel monitor 2010, pagina 14.


Screenshot uit multichannel monitor 2010, pagina 22.

Winkelklanten stappen nog niet over

Over het algemeen kopen consumenten die zich alleen in een winkel oriënteren ook daadwerkelijk in een winkel. De overstap naar een aanschaf via het internet is nog beperkt. Van degenen die zich alleen op het internet oriënteren koopt 11% alsnog in een winkel. Men wil dan het product daadwerkelijk kunnen zien. Ook de betalingszekerheid is voor een klein deel van de consumenten reden om naar een winkel te gaan.

Meer resultaten en vind je in het rapport zelf, welke te downloaden is via de sites van betrokken partijen.

Discussie- 1 reactie

Multichannel & content: tips & tricks - sqoops

24 september 2014, 17:26

[…] berichten:  – Multichannel Monitor 2010: Internet belangrijkste oriëntatiekanaal  – Leren tassen van Esprit: hergebruik je content  – Design, […]

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF