Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Net even iets anders dan anders? De inhaakkalender!

Door: Dorien Rompelman

Geschatte leestijd: 1 minuut

De inhaakkalender, bijvoorbeeld de inhaakkalender van de Telegraaf, geeft een mooi overzicht van bijzondere momenten in een jaar. Hier kun je als adverteerder goed gebruik van maken door in te spelen op deze momenten met een scherpe, actuele en eventueel grappige reclame. Het is een leuke manier om (ook online!) je doelgroep eens op een wat andere manier aan te spreken.

Effectieve inhakers

Inhakende communicatie kan erg effectief zijn. Denk maar aan de reclame van Kruidvat, welke bekroond werd met de titel ‘Wakkere inhaker 2011’:
Bezuinigen. Zo moeilijk is het niet.

Naast het inhaken op vooraf bekende bijzondere data, is het ook mogelijk om in te haken op actuele nieuwsberichten. Denk aan de inhaker van Gamma op de vermeende brandstichting door Emile Ratelband;

Inhaakadvertenties kennen de meeste mensen vanuit de print- en buitenreclame. Maar ook online inhaken biedt vele mogelijkheden. Het Google Display Netwerk leent zich hier bijvoorbeeld uitstekend voor!

De voordelen

Voordelen van inhaken online:

  • Het biedt volop kansen voor retailers. Dit met het oog op het verhogen van direct online sales.
  • Een goede inhaker kan een viraal effect teweegbrengen over de diverse online media kanalen. Denk bijvoorbeeld aan het twitteren en retweeten ervan, het delen op Facebook of posten op Pinterest (zie onze eerdere post van Angela Lingers op 30 maart). Op die manier kan het meewerken aan het versterken van de naamsbekendheid van je merk.
  • Daarnaast zal een inhakende advertentie beter onthouden worden en sneller opvallen en/of aanspreken. Dit kan de ‘top of mind’ positie van jouw merk boven die van je concurrentie versterken.
  • Je onderscheidt je net even iets meer dan de concurrentie door in te spelen op actuele momenten. Hierdoor laat je als merk je betrokkenheid zien bij je doelgroep.
  • Het is ook nog eens heel erg leuk!

Kortom, reden genoeg om eens te brainstormen over leuke inhakers die voor jouw bedrijf zullen werken. En vooral: gewoon doen!

Tip: Het grote voordeel van online adverteren is, mits alles goed is ingesteld, dat je precies kunt meten wat het resultaat is. Vergelijk de resultaten eens met die van je ‘normale’ niet-inhakende advertenties.

Wanneer iemand al eerder ergens op ingehaakt heeft, of dit wil gaan testen, voel je vrij om je ervaringen hieronder te delen.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF