Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Newsflash: twee nieuwe Google updates

Door: Paula Heesbeen

Geschatte leestijd: 1 minuut

Het afgelopen jaar heeft Google veel tijd gestopt in het verbeteren van haar diensten richting webmasters. Zo is Google Webmaster Tools gewijzigd naar Search Console en is de informatievoorziening daarin zwaar verbeterd. In januari kondigde Google haar nieuwe look op dit platform aan. Maar niet alleen daar verandert de informatievoorziening voor webmaster, ook het officiële webmaster blog veranderd. Zo veranderde eerder deze maand de URL van het blog naar webmasters.googleblog.com maar zijn er ook twee interessante berichten geplaatst. Een update volgt hieronder.

Beleid voor product reviews op blogs

Een veelgebruikte vorm van online marketing is het uitdelen van producten aan bloggers om er zo een mention of linkje voor terug te krijgen in een artikel op dat blog. Een vorm van marketing die door de SEO consultants van Tribal ook veelvuldig wordt ingezet.

Google publiceerde op 11 maart echter een ‘best practice’ voor bloggers om hier mee om te gaan. Zij geven daar aan dat de ‘nofollow’ tag gebruikt zou moeten worden, de relatie altijd duidelijk aangegeven moet worden en dat de content wel ‘compelling’ en uniek zou moeten zijn. Op zich niet een heel spannend bericht, maar niet kort erna merkten wij dat onze bevriende bloggers ook meldingen kregen over ‘onnatuurlijke uitgaande links’.

Toeval? Zou kunnen. Maar het is in mijn opinie duidelijk dat Google hier wat meer bovenop wil zitten. Het zal afhankelijk zijn van de bloggers in hoeverre het ook betekent dat je geen follow mentions kunt krijgen voor een product review.

Smartphone user-agent verandering

Een kleinere update die werd gepubliceerd op 15 maart gaat over een update voor de smartphone user agent van Googlebot. Nou denk je misschien; wat heb ik daar mee te maken? Waarschijnlijk helemaal niks. Maar vraag je webbouwer er even naar! Het zou geen invloed moeten hebben op 99% van de websites volgens Google. Maar de meest voorkomende reden dat een site wél zou kunnen worden beïnvloed is wanneer er specifieke content wordt geleverd voor Googlebots. Dit wordt sterk afgeraden door Google omdat het een vorm van ‘cloacking’ kan zijn, waar Google niet blij van wordt. Googlebot moet hetzelfde krijgen als elke andere browser. Vraag dus even na aan je webbouwer of het voor jouw site goed is geregeld en voorkom onnodige problemen.

Tot zover deze Google update. Meer weten? Neem dan vrijblijvend contact op, neem een kijkje op het Tribal blog of meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen de online marketing.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF