Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Nieuw bij Tribal: smartphone gebruikerstest

Door: Suzanne van den Dikkenberg

Geschatte leestijd: 2 minuten

Donderdag 4 juni hadden we een primeur bij Tribal; we hebben in ons Usability Lab voor het eerst op een mobiele telefoon een gebruikerstest uitgevoerd. Het was al mogelijk om de desktop- en tabletversie van je ( mobiele) website in ons Lab te laten testen. Met de toevoeging van een mobiele stand springen we in op het toenemende gebruik van mobiele telefoons.

Mobiel- en gebruiksvriendelijke website belangrijker dan ooit tevoren

Het hebben van een goede en gebruiksvriendelijke mobiele website is – sinds de Google Mobile-Friendly Update – belangrijker dan ooit tevoren. Websites die geschikt zijn voor smartphones krijgen het label ‘Voor mobiel’ naast hun link in de mobiele zoekresultaten. Daarnaast geeft Google voorrang aan mobiel- en gebruiksvriendelijke websites in de zoekresultaten. Het is daarom verstandig om de gebruiksvriendelijkheid van je mobiele site te testen!

Win-win situatiesuzanne mobiel lab

Een gebruikerstest is voor zowel klant als gebruikers een win-win situatie. Vragen als; ‘Hoe ervaren gebruikers de website en waar zitten knelpunten? ‘, kunnen na een gebruikerstest beantwoord en opgelost worden. Met de komst van de mobiele stand in het Usability Lab van Tribal, is het mogelijk om voor de mobiele website verbeterpunten in kaart te brengen die gebaseerd zijn concrete praktijksituaties.  Door je site echt te testen, blijf je weg van aannames.

Met de wetenschap dat het mobiel gebruik blijft groeien en desktop zelfs al voorbij is, is het zeker de moeite waard om te investeren in je mobiele website.

Touch versus klik – essentieel verschil

Er zitten grote verschillen tussen een desktop en mobiele website: wij houden daar rekening mee met het samenstellen van het testscenario. Zo is de gebruikerservaring op een mobiele telefoon anders. Dit geldt ook voor de interactie; touch in plaats van klikken.

Daarnaast is het ruimtegebrek en de aangepaste indeling één van de grootste verschillen tussen een dekstop en mobiele versie. Wellicht ken je de term: ‘Kill your darlings’. Vanwege de beperkte ruimte op een mobiele telefoon dienen sommige functionaliteiten anders weergegeven of zelfs weggelaten te worden.

Een resultaat van de eerste smartphone gebruikerstest

Het eerste wat ons opviel tijden de mobiel test is dat de oplossingen die op de mobiele site waren toegepast, door de doelgroep niet altijd begrepen werd. Zo hadden de respondenten (variërend in de leeftijd van 41 – 57 jaar oud) tijdens de mobiele gebruikerstest moeite met het herkennen van de iconen in het topmenu.

Tijdens de gebruikerstest van de desktop versie van de website van onze klant, waren de tekstuele linkjes niet een issue,  maar de bij de mobiele variant getoonde icoontjes (die niet voorzien waren van een tekstuele toelichting) werden niet herkend en/of begrepen. Daarnaast zijn er nog meer verschillende issues aan het licht gekomen, die weer totaal anders zijn dan de issues op de desktop versie.

Het vervolg

We hebben de issues die tijdens de mobiele gebruikerstest naar voren kwamen in kaart gebracht en geprioriteerd. In ons rapport naar de klant hebben we advies en oplossingen aangedragen. conversiekillers, zoals fouten in het bestelproces, dienen direct aangepast te worden. Voor andere issues is het beter om de aanpassingen eerst te A/B testen voordat je definitief iets verandert aan je website.  Meten is weten! Eén ding is in ieder geval zeker; het uitvoeren van een gebruikerstest levert altijd een hele berg inzichten op waaruit je tijdens het optimalisatietraject kan blijven teren.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF