Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Nieuw in Google AdWords: Modified broad match

Door: Wim Nomen

Geschatte leestijd: 1 minuut

Gisteren is er in Google AdWords een extra optie voor zoekwoord targeting optie bijgekomen; Modified broad match.  Met deze nieuwe functie heb je meer controle over de synoniemen waarmee je zoekterm in AdWords wordt gematcht.


Wat is Modified broad match?

Het nadeel van normaal (expanded) broad match is dat je de controle kwijt kunt raken over waar je precies op matcht met je zoekwoorden. Groene slippers kunnen op paarse laarzen matchen (zeker als je je CPC bod omhoog schroeft), wat vervelend kan zijn als je dat niet wilt.

Vanaf nu is dat verleden tijd. Door Modified broad match te gebruiken zal AdWords niet meer matchen op synoniemen maar nog wel op typefouten, een andere volgorde en enkel- en meervoud varianten. Zie voor details het bericht op het officiële Nederlandse  Google AdWords blog.


Hoe werkt Modified broad match?

Voor elk woord kun je nu een + zetten, waarmee je aangeeft dat je Modified broad match wilt gebruiken. Dus groene slippers wordt +groene +slippers. Je hoeft overigens niet voor elk woord een + te zetten, +groene slippers kan ook, dat zou in theorie nog op groene laarzen kunnen matchen.

Matching types schematisch weergegeven (modified broad match = aangepast breed).


Wat zijn de voordelen?

1. Controle
Vanaf nu geen ongewenste matches meer als je dat niet wilt. De oude broad match kan nog steeds prima werken voor bijvoorbeeld inspiratie, maar nu kun je daar tenminste bewust voor kiezen.

2. Hogere kwaliteitsscores
Omdat bij die woorden waarbij je Modified broad match gebruikt geen extended broad match meer zal plaatsvinden, zullen de zoekwoorden relevanter zijn voor de zoekopdrachten waarbij ze verschijnen. Zo worden hogere CTR’s behaald met als gevolg een hogere waardering door AdWords. Prettig gevolg daarvan is natuurlijk minder kosten en/of een hogere positie.

3. Tijdsbesparing
Voor wie eerder niet via broad match wilde of durfde te adverteren (bang voor te veel vertoningen) en toch op spelfouten en zoekwoordvarianten wilde verschijn, biedt dit uitkomst. Het is namelijk een heel karwei om zelf al die extra zoekwoorden toe te voegen, én te ontdekken. Vaak zag je dan ook nog dat vele woorden niet vertoond werden vanwege een “laag zoekvolume”, wat erg frustrerend is. Nu heb je de mogelijkheid om één of enkele woorden toe te voegen met de + ervoor. Tijdsbesparing dus!

4. Meer overzicht
Een automatisch gevolg hiervan is dat je grote accounts overzichtelijker kunt houden, doordat je minder zoektermen in de campagne hoeft op te nemen.


Zijn er ook nadelen?

Tja, ondanks die voordelen wordt AdWords er niet bepaald overzichtelijker van. En je moet goed nadenken over hoe je deze nieuwe optie gaat gebruiken: Alles vervangen? Of maar een deel, dus naast elkaar gebruiken? Feit blijft dat er nog een zoekwoord optie bij is gekomen, wat het voor de gemiddelde gebruiker vast niet eenvoudiger maakt om te bevatten. Gelukkig zijn wij er dan. 😉

Bron afbeelding: https://adwords-nl.blogspot.com

Discussie- 7 reacties

Hannae Berrehili

15 juli 2010, 17:06

Top Wim!
Bedankt voor de uitleg.

Reageer hier op

Niels

16 juli 2010, 09:15

Leuke post over een leuke ontwikkeling. Ik ben benieuwd naar de eerste ervaringen…

Reageer hier op

Bartjan Cazander

16 juli 2010, 09:30

Zijn er naar jouw mening nog andere voordelen (behalve tijdsbesparing en overzicht) voor mensen die regelmatig adwords campagnes opzetten, deze ook regelmatig controleren en negatieve zoekwoorden toevoegen om betere controle te hebben over wanneer de advertenties getoond worden?

Reageer hier op

Rick

21 juli 2010, 15:08

Bartjan; Mijns inziens niet. Maar de controle is het meer dan waard. In sommige branches werkt expended broad match niet (te brede matches). Dan kan je altijd nog modified broad search proberen om te kijken of die niet te breed is.

Je kan ook continue negatives gaan toevoegen aan je expended broad match keywords, maar dat is soms dweilen met de kraan open. Nog even afgezien van de kosten (in uren) versus de baten.

Reageer hier op

Online Succes

22 juli 2010, 10:49

Erg goed artikel.

Ton van Houten

Reageer hier op

Patrick van Eck

9 augustus 2010, 14:34

Interessant! Wanneer komt deze functie in Nederland?

Reageer hier op

15 Google AdWords tips & tricks voor 2013!

15 april 2013, 15:55

[…] Test met verschillende typen zoekwoorden. Probeer eens “modified broad zoekwoorden”,  i.p.v. brede zoekwoorden, om zo je campagnes specifieker in te steken. Lees meer over zoekwoord-typen in dit blogartikel […]

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF