Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Nieuw in Google AdWords: Relatieve CTR

Door: Wim Nomen

Geschatte leestijd: 1 minuut

Google had al enige tijd geleden aangekondigd dat het eraan zat te komen in AdWords en sinds deze week zien we in sommige accounts de nieuwe variabele; Relatieve CTR.

Waarom relatieve CTR?

In het Google Display netwerk is het altijd lastig om te beoordelen of je advertenties goed of slecht presteren qua CTR. Behalve dat CTR’s hier veel lager liggen dan in het zoeknetwerk, bepaalt de website waar je advertentie op verschijnt voor een groot deel hoe hoog de CTR zal zijn. Het maakt immers een groot verschil of de advertentieruimte prominent aanwezig is, of ergens onderin verstopt is en je het pas na flink scrollen kunt zien.

Nu, hiervoor heeft Google de relatieve CTR toegevoegd. Deze meet namelijk hoe je advertenties in het Google Display netwerk presteren ten opzichte van advertenties van je concurrenten op diezelfde website. Zo wordt het makkelijker om ook in dit netwerk te werken aan je kwaliteitsscore, omdat je nu kunt zien op welke sites je relevant aan het adverteren bent.

Hoe werkt het?

Google deelt jouw CTR door de gemiddelde CTR van alle adverteerders die op die betreffende plaatsing verschijnen. Dit resulteert in een waarde die boven of onder de 1 ligt. Een 1 betekent dat je het precies even goed doet als de gemiddelde adverteerder, erboven betekent dat je het beter doet en eronder betekent dat je het slechter doet.

Waar verschijnt het?

Relatieve CTR kun je tevoorschijn halen door in het campagne overzicht op de knop ‘kolommen’ te klikken. Relatieve CTR staat dan onder ‘concurrentiestatistieken’. Niet in paniek raken als je het er niet bij ziet staan: we zien het pas in een aantal accounts, dus Google is het wellicht stap voor stap aan het uitrollen.

Zie het Google Help Center voor meer informatie.

Discussie- 1 reactie

Levi Schouten

20 mei 2011, 21:49

Geweldige verbetering!

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF