Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

24 mei 2017

Zorg dat je naast een effectieve longtail campagne ook blijft bouwen aan je merknaam, dat is tenslotte een belangrijke factor om blijvende groei te realiseren op lange termijn!

Lees meer over mij >>

Nieuw: voeg lokale relevantie toe aan je advertenties

Door: Levi Schouten

Geschatte leestijd: 3 minuten

Sinds kort maakt Google het mogelijk om lokale relevantie toe te voegen aan je advertenties op het GDN en in banners. Mooie nieuwe mogelijkheden om je advertenties kwalitatiever en relevanter te maken. Wat zijn deze mogelijkheden en hoe zet je het in? SEA-specialist Levi vertelt je er alles over.

Dit artikel verscheen eerder op Marketingfacts.

AdWords locatie-extensies toevoegen aan Google Display Netwerk campagnes

Vanaf 14 maart is het mogelijk om informatie over je locatie(s) toe te voegen aan de advertenties op het displaynetwerk van Google. Locatie-extensies werden voorheen alleen getoond in campagnes getarget op het zoeknetwerk. Sinds kort kan Google de locatie-extensie ook toevoegen aan je advertentie op het Google Display Netwerk (GDN). Koppel hiervoor je locaties uit Google My Business aan je display campagnes en maak gebruik van specifieke advertenties.

Wanneer je meerdere locaties in je Google My Business account koppelt aan een campagne, vertoont Google de meest relevante (dichtstbijzijnde) locatie bij je advertentie. Net zoals bij locatie-extensies in het zoeknetwerk. Zo voeg je dus lokale relevantie toe aan je advertenties op het display netwerk van Google. Daarnaast haal je gebruikers eenvoudiger over je vestiging te bezoeken!

 

Welke advertenties komen in aanmerking voor een locatie-extensie?

Alleen advertenties die gemaakt zijn in de AdWords-interface komen in aanmerking voor locatie-extensies. Dit zijn GDN responsieve advertenties, GDN tekstadvertenties en GDN 300X250 afbeelding advertenties. Wil je in een campagne geen locatie-extensie tonen? Dan kun je deze eenvoudig uitschakelen op campagneniveau of advertentiegroep niveau.

 

Locatie-extensie banners

Het is niet alleen mogelijk om locatie-informatie aan advertenties op het GDN netwerk toe te voegen. Sinds kort is het ook mogelijk een specifieke locatie extensiebanner voor het display netwerk te maken. Hiermee trek je extra aandacht door een locatie extensie te combineren met animaties, een logo en tekst.

 

Hoe maak je de locatie-extensie banner?

Je maakt de locatie-extensie banner door in de AdWords-interface naar advertentiegalerij en dan naar advertenties voor algemene doeleinden te gaan. Klik vervolgens op “indeling van locatie-extensie”.

Creëer lokale relevantie voor je advertenties in AdWords en GDN met locatie-extensies

De rest wijst zich vanzelf wanneer je je aan de opgegeven specificaties houdt. Belangrijk: zorg wel dat je locaties in Google My Business zijn gekoppeld aan je displaycampagne! Dit doe je op dezelfde manier als bij een campagne die getarget is op het zoeknetwerk: ga naar de tab advertentie-extensies, selecteer vervolgens locatie extensies en voeg dan de koppeling met Google My Business toe. Meer hierover lees je op de site van Google.

 

Hoe ziet de locatie-extensie banner eruit?

Wanneer je een locatie-extensie banner maakt, komt deze automatisch in 4 HTML5 formaten in AdWords te staan: 300 X 250, 320 X 480, 336 X 280, 320 X 50 (mobile). Zelf selecteer je de formaten die je wilt gebruiken in je campagne. De banner bevat naast het logo en maximaal 3 afbeeldingen ook een locatie-extensie gedeelte uit Google Maps.

De banner biedt de mogelijkheid om naar de website te klikken. Maar je kunt ook direct naar de routebeschrijving van de meest relevante locatie in Google Maps gaan. De locatie-extensie banners passen zich aan naar de website waarop de banners worden vertoond. Net zoals bij de nieuwe responsive advertenties. Deze nieuwe functionaliteit van Google zorgt voor een rustige, maar opvallende weergave van jouw advertenties.

 

Voorbeelden van de locatie-extensie banner:

Creëer lokale relevantie voor je advertenties in AdWords en GDN met locatie-extensies

 

Creëer lokale relevantie voor je advertenties in AdWords en GDN met locatie-extensies

 

Creëer lokale relevantie voor je advertenties in AdWords en GDN met locatie-extensies

Verschil display advertenties met locatie-extensie en de specifieke locatie-extensie banners

Het voornaamste verschil tussen de locatie-extensie banner en de standaard GDN-advertentie met locatie-extensie is in welke mate ze de locatie informatie vertonen. De locatie-extensie advertenties vertonen áltijd locatie-informatie. Een een responsive advertentie daarentegen geeft een locatie-extensie slechts op bepaalde momenten weer. Namelijk alleen wanneer het systeem inschat dat het relevant is.

 

Wanneer zet je welke manier van adverteren in?

Wanneer het doel van een campagne dus specifiek is om meer bezoek naar een fysieke vestiging te genereren, worden de specifieke locatie-extensie format advertenties aangeraden. Maar is branding nog steeds het hoofddoel en zijn de locatie-extensies een mooie toevoeging? Dan wordt aangeraden om gebruik te maken van de gebruikelijke GDN-advertenties in combinatie met de locatie-extensie. Bij het gebruik van de locatie-extensie banner is het van belang dat je alleen die locaties target waar je ook een fysieke vestiging hebt. Zo behoud je de relevantie.

 

Een groter bereik en hoge CTR

Een A/B test tussen de nieuwe locatie-extensie banner en een set van 12 GIF-banners laat zien dat de nieuwe banners een doorklikratio genereren die 2 tot 7 keer hoger is. Via het segment kliktype krijg je inzicht op welk gedeelte de gebruiker in de banner klikt. Interessante informatie die inzicht geeft in de intentie van de gebruiker is onder andere:

  1. Kaart in locatie-indeling
  2. Call-to-action voor bestemmingspagina in locatie-indeling
  3. Call-to-action voor winkelgegevens in locatie-indeling
  4. Call-to-action voor routebeschrijving in locatie-indeling
  5. Tekstgebied in locatie-indeling
  6. Afbeelding(en) in locatie-indeling

Een belangrijk voordeel van een responsive banner is dus grotere bereik en de hoge CTR.

 

Ook starten met het toevoegen van locatie-extensies?

Met de nieuwe mogelijkheden om in de AdWords interface op eenvoudige manier kwalitatieve banners te maken voor het display netwerk, zorgt Google ervoor dat het interessanter wordt om te adverteren op het GDN. Het toevoegen van lokale relevantie maakt het extra interessant voor partijen met fysieke vestigingen. Van belang is de keuze tussen display advertenties die worden weergegeven met een locatie-extensie en de specifieke locatie-extensie banners. Mijn advies: start snel met testen nu er nog weinig gebruik van wordt gemaakt.

Wil je graag meer weten over deze nieuwe mogelijkheden voor adverteren en je lokale relevantie vergroten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We kijken graag met je mee. En vergeet ook niet om regelmatig te kijken op ons Tribal blog voor het laatste online nieuws en handige tips.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF