Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Nieuwe AdWords extensie: Callout extensions

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 1 minuut

Dit artikel is eerder verschenen op Twinklemagazine.nl

Er is sinds kort een nieuwe AdWords extensie beschikbaar in Nederland: de Callout extensie. Met deze nieuwe extensie is het mogelijk USP’s van een bedrijf, product of dienst extra te benadrukken supplementair op de beschrijvingsregels van de advertentietekst.

callout 1

Callout extensies in het kort

  • -25 karakters
  • Tekst moet Family Safe zijn
  • Focus op specifieke en concrete informatie
  • Denk in opsommingen in plaats van gehele zinnen

Callout extensies opzetten
Callout extensies zijn eenvoudig te beheren in het tabblad ‘Labs’. Het zou kunnen zijn dat deze nog niet standaard zichtbaar is, maar dan is het mogelijk deze toe te voegen.

callout 2Het is op dit tabblad mogelijk Callout extensies toe te voegen op zowel account-, campagne- als advertentiegroepniveau.

callout 3Callout extensies vs. Sitelinks
Callout extensies lijken veel op de huidige sitelinks. Echter hebben ze beide een ander doeleind. Callout extensies en sitelinks kunnen beiden worden vertoond in een advertentie.

Wanneer een tekst gebruiken als sitelink?
Als u de bezoeker een snel overzicht wilt geven van de verschillende pagina’s op de website of wanneer u de bezoeker dieper wilt laten landen op een andere landingspagina. Vb. Mannen schoenen, Vrouwen schoenen, Sale etc.

Wanneer een tekst gebruiken als callout extensie?
Wanneer u bepaalde eigenschappen van een bedrijf, merk of product wilt benadrukken of als u (om de bezoeker te overtuigen) de advertentietekst wilt uitbreiden zonder daarbij aandacht te verliezen van het product of dienst waarvoor u adverteert. Vb. Gratis verzending, Morgen geleverd, 2 jaar garantie etc. Let op: Men kan niet klikken op een callout extensie.

Kwaliteitsscore (QS)
Tegenwoordig wordt de kwaliteit van de sitelinks steeds belangrijker voor Google en hebben ze zelfs invloed op de kwaliteitsscore. Het inzetten van generieke USP’s als sitelinks kan er nu voor zorgen dat de landingspagina van deze sitelinks niet relevant genoeg is voor de advertentietekst, waardoor dit de kwaliteitsscore negatief beïnvloed. Met de komst van Callout Extensies is het daarom mogelijk generieke USP’s te benadrukken zonder dat dit de kwaliteit van een advertentie beïnvloed.

Discussie- 3 reacties

Kimberly

16 september 2014, 17:50

Bepaalt google aan de hand van de zoekwoorden welke extensie wordt getoond of bepaal je dat zelf in de Campagne?

Reageer hier op

Kimberley Nelis

18 september 2014, 08:41

Welke extensie wordt getoond kun je helaas niet zelf bepalen in een campagne. Het kan zijn dat er één extensie wordt getoond, geen of meerdere. Dit is afhankelijk van onder andere de advertentiepositie (is deze hoog genoeg?), het netwerk en andere factoren. Google bepaald uiteindelijk welke en of er een extensie wordt getoond.

Tevens worden sommige extensies nooit in een combinatie samen getoond.

Mijn advies is om alle extensies in te zetten. Vervolgens kun je de resultaten vergelijken en er eventueel voor kiezen om enkele extensies niet meer in te zetten.

Doel van de meeste extensies is CTR verhogend te zijn dus om dat te bereiken kun je ze allemaal toevoegen om de kans dat er een extensie wordt vertoond bij je advertentie, te vergroten.

UPDATE:
De Callout extensies hebben inmiddels een nieuwe naam gekregen: Highlight-extensies. Waarschijnlijk heeft de oude naam tot verwarring gezorgd met de huidige Call-extensies.

Reageer hier op

Palma

16 mei 2015, 23:41

Hi mates, how is all, and what you wish for to say regarding this piece of writing, in my view its actually amazing in support of me.

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF