Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Nieuwe elementen op de zoekresultatenpagina van Google

Door: Andrea Viragh

Geschatte leestijd: 2 minuten

Sinds de uitbreiding van de tekstuele zoekresultaten in Google met ‘Afbeeldingen’ volgden er nog vele andere aanpassingen op de resultatenpagina van Google. Denk bijvoorbeeld aan de Shopping resultaten, Google+ resultaten, en het Local-pack met lokale resultaten. Onlangs heeft Google nog meer features toegevoegd aan de resultatenpagina.

Hieronder een overzicht van de nieuwe zaken die nu getest worden door Google:

Google Mijn Bedrijf pagina claimen  (sept 2015)

Google is aan het kijken naar nieuwe manieren om lokale bedrijven aan te moedigen hun Google Mijn Bedrijf-pagina te claimen. In sommige gevallen maakt Google namelijk zelf een lokale bedrijfspagina aan op basis van informatie uit bijvoorbeeld bedrijfsgidsen. Je kunt als bedrijf dan deze pagina claimen en aanvullen met relevante informatie.

Het icoontje om je bedrijf te claimen staat in de test meer op de voorgrond en is opvallend van kleur. Dit icoon is nog in de testfase en niet overal te zien. Onder de meeste resultaten staat namelijk nog in het lichtgrijs en een stuk minder opvallend:  “Bent u de bedrijfseigenaar?”.

 google zoekresultaten

 

Weetjes zoeken: “I’m feeling Curious” Card (sept 2015)

Google heeft een nieuwe functie geïntroduceerd in de zoekmachine waarmee je je triviale feitenkennis kunt vergroten. Als je ‘I’m feeling curious’ typt in de Google zoekbalk krijg je een klein venster onder de zoekbalk te zien met een willekeurig feitje. Als je zin hebt in meer weetjes dan klik je op ‘Ask another question’.

Momenteel werkt het alleen in de Engelstalige versie van Google, maar dit kun je oplossen door bij de Nederlands Google aan te geven dat je de Engelse versie van Google.nl wilt gebruiken. Het werkt nogal verslavend dus niet gebruiken als je een deadline hebt; voor je het weet ben je weer een uur verder!

2

Populaire tijden (sept 2015)

Naast de standaard zoekresultaten als adres, openingstijden en algemene informatie laat Google nu ook populaire tijden zien. Je weet dan direct wanneer het het op zijn drukst is in een restaurant of bijvoorbeeld een museum. Ideaal als je op tijd wilt reserveren of plannen maakt voor een bezoekje aan een museum!

3

Het boeken van een afspraak binnen de zoekresultaten (Aug 2015)

Google heeft voor lokale bedrijven een functie gecreëerd die gebruikers de mogelijkheid biedt direct een afspraak te maken: heel relevant voor mobiele gebruikers  en handig als je snel iets wilt regelen. Als gebruiker krijg je een lijstje met opties te zien onderverdeeld in het soort afspraak waar je uit kunt kiezen. Als je je keuze hebt gemaakt word je doorgestuurd naar de pagina waar je kunt boeken.

Momenteel wordt deze functie door Google getest in Amerika.  Het is nog niet duidelijk of dit nieuwe element een succes is en ook wordt uitgerold in Nederland. Even afwachten dus!

4

Twitter berichten (Aug 2015)

Google heeft onlangs met Twitter afgesproken om real-time tweets direct in de zoekresultaten te laten zien. Deze functie is wereldwijd uitgerold op mobiel en desktop voor mensen die in de Engelstalige versie van Google zoeken.  Het is ons niet bekend wanneer deze functionaliteit naar ons land komt.

5

Advertenties voor lokale bedrijven die diensten aan huis leveren (Aug 2015)

Google heeft als test een advertentieprogramma opgezet in San Francisco waarmee ze lokale bedrijven die diensten aan huis leveren  koppelen aan lokale gebruikers die hulp zoeken. Denk hierbij aan klusjesmannen, schoonmakers, loodgieters en slotenmakers. Als je op zoek bent naar een slotenmaker bij je in de buurt dan verschijnt het onderstaande resultaat. We zijn benieuwd of de pilot succesvol is!

7

Bron: moz.com

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF