Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Nieuwe feature Webmaster Tools betrouwbaar?

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 1 minuut

Gisteravond presenteerde Google Webmaster central blog een nieuwe feature voor Google Webmaster Tools. Onder de sectie Top Search Queries (‘meest uitgevoerde zoekopdrachten’ in de NL versie) geeft Google sinds gisteravond meer gedetailleerde data terug over de relatie tussen de organische positie en  daadwerkelijke aantallen bezoekers op de website. Maar helaas blijken de data niet erg betrouwbaar.

Screenshot van de nieuwe feature

Top search queries toegelicht


Query (zoekopdracht)

De Query is het zoekwoord waarop gezocht wordt in de zoekmachine. Belangrijk om te weten is dat het woord onder query exact overeenkomt met de zoekopdracht in Google. In bovenstaand screenshot zou het betekenen dat alleen de resultaten aan de hand van de zoekopdracht “voorbeeld” terugkomt in Webmaster tools, iedere variatie zoals de zoekopdracht “voorbeeld 123” wordt dan weer weergegeven als een losse query in het overzicht. Deze manier van weergave is te vergelijken met “exact match” in Google Adwords.

Impressions (vertoningen)
Onder impressies vallen het aantal keer dat jouw “query”  voor is gekomen in de organische zoekresultaten. Leuk aan deze tool is dat dit is gekoppeld aan de positie in de zoekmachine, je weet dus hoeveel een positie 1 jou ook daadwerkelijk aan traffic oplevert ten opzicht van een positie 4.

Clickthrough (klik)
De clickthrough is wederom te vergelijken met Adwords, clickthrough is het aantal mensen die bij het verschijnen van jouw zoekresultaat ook daadwerkelijk hebben doorgeklikt naar de website.

%Clickthrough (klikpercentage)
Om de succesfactor van een Query weer te geven wordt het aantal impressions afgezet naar het aantal clickthroughs, hiermee kan procentueel worden weergegeven hoeveel mensen er ook daadwerkelijk doorklikken naar de site.

To good to be true?

Helaas wel, je zal verwachten dat het aantal clickthroughs zich direct vertaalt in Google Analytics onder traffic sources als non-paid visit via Google. Anders gezegd: logischerwijs klikt er iemand uit vanuit het Google zoekresultaat en is de clickthrough vanuit Google terug te vinden onder de Google traffic sources van Analytics.

Helaas vertaalt deze logica zich niet in de cijfers, de data van beide bronnen liggen soms zelfs 30%(!) uit elkaar, waarbij Webmaster Tools in alle drie geteste keywords hoger uitvalt dan de daadwerkelijke data in Analytics.  Omdat de data niet overeenkomt wordt het lastig om de data uit Google Webmaster Tools voor waarheid aan te nemen.

Conclusie

Als Internet marketing bureau willen wij graag uit gaan van betrouwbare data en dat is dit simpelweg niet.  Het is weer een tool dat schattingen geeft met cijfers die verwarring veroorzaakt voor mensen die niet exact weten hoe met deze data om te gaan, met de Keyword External Tool en de Google SKtool geven zij alle drie verschillende data terug.

Mijn persoonlijke conclusie is om niet per definitie uit te gaan van de “prognosetools” van Google maar liever vanuit daadwerkelijk gerealiseerde data, daarbij is het webstatistieken programma en Google Adwords data leidend.  De data uit de top search queries ogen leuk maar feitelijk kan je er weinig mee.

Discussie- 6 reacties

Steven Langbroek

15 april 2010, 11:36

Goed artikel :). Nou valt ’n klein deel van ’t verschil uit te leggen door gebrek aan JavaScript / andere meuk die ervoor zorgt dat Analytics niet triggert, maar da’s inderdaad wel ’n erg groot verschil…

Reageer hier op

Kevin Verleg

15 april 2010, 11:51

Dat is waar, ik heb op dit moment geen harde cijfers voorhanden over het aantal gebruikers die javascript disabled hebben.

Omdat het dagelijks surfen zonder Javascript nagenoeg niet mogelijk is ga ik er van uit dat dit percentage te verwaarlozen is met de 30% die ik terug zie.

Reageer hier op

Steven Langbroek

15 april 2010, 12:10

Misschien leuk om ’n keer in ’n grote campagne met formulier ’n hidden veld javascript door ’n javascriptje met yes te laten vullen, dan bij de totale respons kijken bij hoeveel mensen daar geen yes in staat…

Reageer hier op

knutselen

1 oktober 2010, 23:24

Bedankt voor je heldere uitleg. Dat is google nog niet gelukt met hun ondoorzichtige webmaster hulp tools 😉

Reageer hier op

marc deraadt

19 oktober 2011, 10:12

Slecht nieuws: we worden aangewezen op WM Tools voor onze keywords.

Google zal de zoekwoorden niet meer kenbaar maken via Analytics aan webbeheerders.

Meer info: https://googleblog.blogspot.com/2011/10/making-search-more-secure.html

Wat nu?

Reageer hier op

Roald

20 oktober 2011, 12:02

@marc: Het is inderdaad zeer vervelend dat Google plannen heeft search “veiliger” te maken. Een van de gevolgen is dat er in Google Analytics niet meer achterhaald kan worden met welk organisch keyword een gebruiker de website heeft bezocht, en wat deze gebruiker vervolgens op de website doet.

Google Webmaster Tools geeft summiere informatie en vertelt ons alleen of een keyword al dan niet voor verkeer heeft gezorgd. Je hebt dus dan totaal geen idee meer of een keyword echt relevant is, oftewel zorgt voor meer conversies.

Google gaat vooralsnog SSL testen op http://www.google.com. In Nederland hebben we er nog niet direct mee te maken. De ervaring zal leren wat voor gevolgen dit straks voor ons zal hebben. Wellicht dat er voor dit probleem in de tussentijd een oplossing gevonden wordt.

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF