Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Nieuwe indeling interne backlinks in Webmaster Tools

Door: Sjoerd Jongmans

Geschatte leestijd: 1 minuut

Eind augustus zijn er veranderingen doorgevoerd binnen Google Webmaster Tools met betrekking tot de manier waarop interne links verwerkt worden. Het aantal links dat bekend is bij Google verandert hierdoor niet, maar wel de manier waarop de links worden gecategoriseerd.

Door het toepassen van deze wijzigingen krijgen gebruikers een beter overzicht welke links vanaf het eigen domein komen en welke links vanuit externe bronnen verkregen zijn.

www en non-www

Google Webmaster Tools

Links vanaf de www- of “non www”-versie van een domeinnaam worden nu samen als interne links verwerkt. Aangezien gebruikers deze twee versies vaker als een en dezelfde beschouwen, worden deze nu in Google Webmaster Tools ook zo ingedeeld.

Voorbeeld:
Een link vanaf https://domein.com naar https://www.domein.com/nl/categorie/ wordt nu getoond als interne link. Links vanuit subfolders (een link vanaf https://www.domein.nl/weblog/ naar https://www.domein.nl/categorie/) werden al meegenomen als interne link.

Subdomeinen

Voor overige subdomeinen geldt hetzelfde, mits het root-domein over dezelfde eigenaar beschikt in Google Webmaster Tools.

Voorbeeld:
Links vanaf https://weblog.tribal-im.com naar https://www.tribal.nl/over-ons/ worden als intern beschouwd.

De uitzondering:
Links vanaf https://user.blogger.com worden niet toegekend aan https://www.blogger.com, aangezien de user van dit subdomein niet dezelfde “eigenaar” heeft als https://www.blogger.com.

reorganizing internal vs external backlinks

Verdeling linkwaarde

Het blijft de vraag of links vanaf subdomeinen nu of in de toekomst ook (meer of minder) linkwaarde door gaan geven aan het hoofddomein, gezien deze links vanaf nu in Google Webmaster Tools ook als intern worden gecategoriseerd.
Externe links hebben normaal gezien meer linkwaarde (een andere website ‘stemt’ op jouw website). Nu worden subdomeinen mogelijk als interne links gezien (je ‘stemt’ op jezelf). Een ‘stem’ van iemand anders heeft meer waarde dan een stem van jezelf op je eigen product.

Het effect van subdomeinen toevoegen, als middel om sneller op een bepaald zoekwoord te ranken, wordt waarschijnlijk ook minder. Je komt namelijk wel eens websites tegen als keyword.domein.nl en keyword2.domein.nl. Het toevoegen van landingspagina’s op deze manier is populair, aangezien je een grotere relevantie kunt creëren. Google gaf eerder aan deze subdomeinen als externe pagina’s te zien, waardoor de relevantie van zo’n subdomein voor een keyword groter werd. Door de beschreven wijzigingen kan zo’n landingspagina nu meer als een pagina op hetzelfde domein worden gezien, dan een externe bron.

Wat denken jullie? Komt hiermee een einde aan de “eeuwenoude” SEO-discussie subdomains vs. subfolders?

Discussie- 4 reacties

Roald

6 september 2011, 12:28

Als je dit zo leest dan maakt het vanuit SEO perspectief inderdaad niets meer uit of je nu een subdomein of een folder gaat gebruiken. Google waardeert ze beide als interne links en zullen qua waarde ook gelijk zijn.

Reageer hier op

Reiber

10 september 2011, 23:11

@Roald

Denk inderdaad ook dat je er als gebruiker of webmaster weinig tot geen last van hebt of dat je er iets van zal merken.

Iets meer graven misschien om al je links te voorschijn te krijgen maar thats it.

Reageer hier op

Mark

14 september 2011, 09:48

De truc van het creëren van subdomeins met ’t keyword blijft wel voor relevantie zorgen maar het effect van linkwaarde ben je kwijt aangezien je eveneens eigenaar bent van het root domein. Verder is interessant om te weten dat het de verwachting is dat het aantal subdomains wat wordt getoond zal afnemen en wellicht wordt opgenomen in de mega (Jumbo) sitelinks.

Reageer hier op

Rik

18 oktober 2011, 14:32

Het lijkt er inderdaad op dat subdomeinen en folders dezelfde ‘waarde’ krijgen. Op zich lijkt me dat ook geen probleem. Behalve als je op je subdomeinen ook micro sites draait die onafhankelijk van het hoofdomein moeten blijven.

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF