Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Nieuwe richtlijnen voor het vertonen van advertenties tussen zoekresultaten in de VS

Door: Redactie

Geschatte leestijd: Minder dan 1 minuut

De Federal Trade Commision (FTC) in de Verenigde Staten heeft richtlijnen bekend gemaakt, die er voor moeten zorgen dat het onderscheid tussen zoekresultaten en advertenties in zoekmachines duidelijker wordt. 

De richtlijnen zijn naar alle in de VS opererende zoekmachines verzonden, waaronder Google, YouTube & Bing (in Nederland de meest populaire zoekmachines). In deze richtlijnen staat bijvoorbeeld een voorstel om de grote van het lettertype of tekstkleuren te laten verschillen, tussen organische en betaalde resultaten. Het is aan de zoekmachines zelf of ze deze richtlijnen aan gaan houden. De FTC zal echter de richtlijnen gaan controleren en wanneer de diverse zoekmachines niet aan deze richtlijnen voldoen, riskeren ze een fikse boete.

Het idee achter deze regels is dat de scheiding tussen organische en betaalde resultaten steeds vager wordt. Zo heeft bijvoorbeeld Google de gele kleur van het blok dat de top advertenties onderscheidde meerdere keren aangepast, meestal door het lichter te maken. Ook hebben de betaalde resultaten aan de zijkant geen andere onderscheidende kenmerken, dan het feit dat ze aan de zijkant staan. Dit zijn praktijken die de FTC wil aanpakken na aanhoudende bezwaren van diverse consumenten organisaties uit de VS.

Op (korte) termijn zullen Google en de andere zoekmachines dus een duidelijker onderscheid maken tussen de AdWords en organische resultaten. Vind jij ook dat dit nodig is?

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF