Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Nieuwe targetingopties voor tablets in AdWords?

Door: Niels van der Pol

Geschatte leestijd: 1 minuut

Deze week kwam Google AdWords met de mededeling dat er binnenkort nieuwe targetingopties beschikbaar zijn waarmee tablets zoals de Apple iPad, Samsung Galaxy Tab en andere beter getarget zouden kunnen worden.

In de nog huidige situatie zijn de targetingopties voor apparaten nog als volgt verdeeld:

In de verzonden mededeling van Google wordt aangegeven dat er een aparte optie zal komen onder de noemer ‘Tablets met volledige browser’. Wanneer deze optie wordt aangevinkt, volgt er een keuzemenu waar kan worden aangegeven op welke apparaten en besturingssystemen de AdWords advertenties mogen worden weergegeven.

Dat de tabletapparaten niet meer onder de groep mobiele apparaten worden gerekend, is in mijn ogen een goede ontwikkeling. De gebruikerservaring van advertenties op tabletapparaten zal eerder in de buurt komen van de groep ‘Desktop- en laptopcomputers’ dan de groep ‘Mobiele apparaten’. De wijziging zal naar verwachting voor velen niet echt grote gevolgen hebben. De verdeling van apparaten waarop kan worden getarget wordt vooral wat logischer.

Wat gaat er dan wel veranderen?

Voor adverteerders welke op alle apparaten adverteren zal er niet zo veel gaan veranderen. Adverteerders welke een bewuste keuze hebben gemaakt om niet te adverteren op mobiele apparaten, zullen automatisch wel gaan adverteren op de tabletapparaten en dus een groter advertentiebereik gaan krijgen. Google geeft aan dat er een melding zal verschijnen in uw AdWords account wanneer de aangepast targetingopties zijn doorgevoerd. Adverteerders kunnen hierop anticiperen om er zo voor te zorgen dat er geen extra kosten gemaakt gaan worden.

Binnen de rapportages gaat er wel iets veranderen. Het segment ‘Apparaat’ zal worden uitgebreid. Waar nu nog een analyse in Analytics aan te pas dient te komen om meer uitspraken te kunnen doen over de bezoekers op tabletapparaten, zal na doorvoering van deze wijziging in AdWords zelf meer informatie te achterhalen zijn over het aantal klikken, vertoningen en eventuele conversies van tabletgebruikers. Want nu wordt met het segment ‘apparaat’ slechts nog een onderscheid gemaakt tussen ‘Computers (en laptops)’ en ‘Mobiele apparaten’.

Discussie- 1 reactie

Nieuwe PLA advertentievorm - sqoops

24 september 2014, 05:28

[…] Extensions: nieuwe manier om bedrijfsadvertenties te tonen in Google  – Nieuwe targetingopties voor tablets in AdWords?  – Google Zeitgeist: Nieuwe vormen van […]

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF